Jag hällde ut en stor gryta kokande vatten i kökshon och hörde då att det kluckade på ett vis det inte tidigare gjort. Därefter var det nästan helt stopp. Om jag lyfter på avloppsslangen så blir det fritt flöde. Kan det vara någon fel luftningen? Ett stopp känns långsökt då vi aldrig haft problem tidigare. Övriga handfat i huset rinner undan utan problem.

• Vattenlås och rör under diskbänk med elektriska komponenter och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser vattenlåset ut?
Symptom på ej fungerande avluftning är att toalettvatten dras med eller gungar till då man spolar i en annan toalett.

Claes Sörmland
Detta är nog forumets vanligaste fråga.

Det enkla svaret är att du har nästan stopp längre ned i stammen, det är inte fel på luftningen.

Eftersom felet uppstod i samband med att en stor mängd med kokhett vatten hälldes ned är det nästan säkert att det som hände var att fett på rörens väggar smälte och satte sig så att endast ett litet hål är öppet. Det ger dessa symptom som du beskriver.

Här en bild som jag har gjort som förklarar vad som händer och hur symptomen uppstår:

Bild på två rörillustrationer som visar avlopp, ett rent och ett tilltäppt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lösningen då? Ja rensa med rensband, högtrycksspola med iller eller ringa hem en spolbil. Helst en med hetvatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tät luftning orsakar inte stopp men andra beteenden.
Prova med mera hetvatten kanske, jag hade nog börjat med det enkla att plocka isär vattenlåset för att säkerställa att det inte är det som ställer till det även om det kanske inte det troligaste med det du beskriver.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, uteslut vattenlåset först om det inte redan är gjort. Det skulle kunna vara stopp där även om det inte riktigt stämmer med symptomen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag har monterat ner vattenlåset och allt är rent och rinner igenom tills systemet blir lufttätt. Jag har läst andra trådar där slutsatsen varit stopp längre ner i stammen men såg inte några rimlig förklaring på det i detta fallet då problemet uppkom omedelbart men din förklaring låter högst troligt. Tack för era svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.