Byggahus.se

Stopp i köksvasken

1. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem
    Är det "farligt" att använda någon form av avloppslösning när stammarna är moderna, inte mer än 12 år gamla? Det rinner idag dåligt och vi blir många i huset till påsk.

Om det kan fungera, vilken produkt kan jag i så fall använda?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 087 inlägg

hempularen

Moderator
    Det skall väl inte vara ngt. problem. Men oftast fungerar de dåligt. Att skruva isär vattenlåset och rensa gör man på 10 minuter. Det brukar inte behövas verktyg. Ställ en hink under. På en del vattenlås finns det en rensplugg, en hatt man skruvar av så kommer man åt större delen av vattenlåset utan ytterligare insatser.

De relativt stora plastmuttrar man behöver skruva av, kan sitta lite hårt första 6e dels varvet. Då kan man ofta få bättre grepp om man lägger en disktrasa mellan, eller ännu hellre en gummiduk om man har det.

• Laddar…
  3. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 453 inlägg

harry73

bra på allt
    Använder du kaustiksoda, kan det vara bra att lösa upp rätt mängd i vatten ( i en kastrul)
    Är fortfarande bra på att lösa upp fett, men ingen risk med värmeutvecklingen eller att inte löser upp och förstenar i dit avlopp

• Laddar…
  4. harry73

harry73

bra på allt
    Men försök först att göra rent svanhalsen.
    Demontera och göra rent/ diska i såpa eller diskmedel
    Edit; tvåa på den

5. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 655 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Tänk bara på att blanda i rätt ordning, samt att vara väldigt försiktig och ha handskar (helst också skyddsglasögon!)

6. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 788 inlägg

nikasp

Husägare
    Kaustik soda verkar vara ett riktigt hatobjekt bland rörmokare, läser en del i Facebookgruppen "Rörmokare utan gränser". Går det dåligt så måste någon slafsa med frätande ämnen i avloppet.

7. harry73

harry73

bra på allt
    I ts fall är det inte totalstopp men det rinner dåligt. Och då kan det vara värd ett försök ned att spola ner en kaustik soda lösning.
    Spolar man efter med vatten är det inte en stor risk att det stannar kvar i avloppet.
    Skulle det vara totalstopp är det en annan sak

8. KristinaRT
    Husägare · Skåne · 1 655 inlägg

KristinaRT

Husägare
    Bara en tanke: När vi hade näst intill totalstopp, och manuell rensning inte fungerade (stoppet satt i rören under huset) gick det att titta en rörspolare som kom med sin högtrycksmackapär samma dag, och fixade det på ca 10 min....

Det är inte helg än, billigare att ta in någon idag/i morgon än att försöka få tag på jouren på lördag ;)

9. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 2 788 inlägg

nikasp

Husägare
    Jag kollar på att köpa en högtryckstvätt som klarar 60-gradigt vatten och med avlopprensare till så man klarar stopp själv. Proffsen har väl 80 grader. Högtryckstvätt behövs till annat och går på ca 3000. Fick själv pris på 2300 kr för planerad spolning av avlopp i ett badrum förra veckan. Kändes spontant dyrt, hade ut samma firma en lördag för 1½ år sedan för typ 2800.

10. yonna

yonna

Medlem
    Suck. Demonteringen var för hård för mig och jag får inte isär rören. Får försöka med kausticsoda och spola ordentligt sedan.
    Högtryckstvätten kan jag bara koppla till kallvatten.

Redigerat 12 apr 2017 12:32
  11. harry73

harry73

bra på allt
  12. Z
    Husspekulant · Uppland · 1 280 inlägg

ZipLock

Husspekulant
    Kan du ta en bild på vattenlåset? Moderna prylar brukar vara enkla att plocka isär.

13. yonna

yonna

Medlem
    Guuuu va ni är bra!!!
    Guuuu va jag är bra!!!
    Jag lossade uppifrån. Geggigt men förvånande inget skräp utan bara fett; förstår egentligen inte att detta påverkade avrinningen så mycket. Nu rinner det perfekt.
    Tack alla för goda råd!

• Laddar…
  14. Janus82
    Medlem · Örebro län · 1 457 inlägg

Janus82

Medlem
    Fett är det värsta som finns för ett avlopp. Det flyter så fint i stekpannan eller ugnsformen när det är varmt men så fort det kommer ner i avloppet så kyls det av och blir som en tegelsten. Ibland kan det räcka att hälla ner någon lite med kokande vatten så löser det värsta upp sig.

Just propplösare ska man akta sig noga för. Det bildas en hel del värme när de ska lösa upp fett och i värsta fall kan avloppsrören smälta. En av mina kollegor drabbades av det men han hade tur nog att det var vattenlåset som fick ett hål så det kostade bara någon hundralapp att byta. Tänk om hålet hade bildats i de rör som är ingjutna i plattan, då hade det kostat betydligt mer att laga det...

15. H
    Moderator · Stockholm · 43 087 inlägg

hempularen

Moderator
    Det kan vara bra att inte spola ned fett med bara varmvatten, utan se till att det är bortdiskat med diskmedel, då fastnar det inte på samma sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.