Byggahus.se

Stopp i köksvasken igen, dags för spolning eller?

1. F
    Medlem Nivå 5
    Jag anser att maskindiskmedel i tablettform ger stopp.

2. L
    Medlem · Nivå 8
    Tja, du skrev följande så nog tyckte jag du förordade spolbil direkt ;-)

3. J
    Medlem · Nivå 8
    Utveckla :)
    Maskindisk i tablett alltså

4. F
    Medlem Nivå 7
    Fick stopp för första gången för ett par veckor sedan efter 11år i det här huset. Symptomen var desamma, bubblande läten och köksavloppet är det som ligger närmast avloppsbrunnen. Det var inte tvärstopp men man såg att toaletten steg mer än vanligt när man spolade. Självklart försämrades läget på en söndag också.

Hittade ett tips här på sidan som gick ut på att ha nästan kokande vatten i diskhon och lösa upp ett par disktabletter i det. Det visade sig att hetvattnet med diskmedel var effektivt men det fick något att släppa så det blev tvärstopp istället :D

Åkte och inhandlade en spolslang till min högtryck (165bar) och anföll stoppet med slangen matad med hetvatten. Det enda som hände var att varje gång jag drog tillbaks slangen så var munstycket inpackat med en stenhård fibermassa som jag gissar var från stoppet som nog byggts på under rätt lång tid. Många timmar senare gav jag upp, stoppet var övermänskligt :)

Ringde Ragnsells nästa dag som kom ut med en spolbil och killen körde in slangen från brunnssidan av avloppet och kommer kanske in 3dm innan ett ärkestopp släpper och väller ut i brunnen.

Min lärdom blev att börjar det bubbla i vattenlås och toaletten inte spolar som vanligt, angrip direkt!

5. F
    Medlem Nivå 5
    Vi har en lång ledningsbit från kök (10 m) sedan förbi bad toa och ut, på denna 10 metersbit fick vi halvstopp ca 2 ggr per år jag tryckte ut stoppet genom tät slanganslutning på avloppet i köket och tryck på. Tills den dagen när jag bara flyttade stoppet längre ut och tryckte upp avloppsvattnet i badrummet. Det som kom upp var klumpar av diskmaskinsmedel. Sedan den dagen inga tabletter och inget stopp.

6. J
    Medlem · Nivå 8
    Intressant. Vilket program körde du på diskmaskinen? Och vilken sort?

Om jag kör 30 minuter snabbt program (ändå på 60 grader) så brukar man se någon tablett-rest, samma sak om man kör 2-3 timmar eco (40-50 grader).

7. A
    Medlem · Nivå 9
    Ingen som använder natriumhydroxid, kaustiksoda. Det löser ju fett. Det är frätande, så man får vara försiktig. Skyddsglasögon och skyddshandskar. Finns som små pellets.

8. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Rörisarna varnar för det då det blir rejäla stopp till sist. http://spoltec.se/avloppstips

9. A
    Medlem · Nivå 9
    Om avloppssrören är av plast (polyeten eller polypropen) då blir det nog ingen glashinna på insidan av avloppsrören om man löser smutsen i avloppsledningen med kaustiksoda(natriumhydroxid). Den som säger att det blir glashinna på insidan av avloppsrören, kanske möjligen tänker på gamla tidens gjutjärnsavloppsrör. Då kan man tänka sig att det bildas järnhydroxider eller liknande av natriumhydroxiden och avloppsrörets järn.

Redigerat 6 dec 2016 21:55
  10. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Kollade med Facebook-gruppen Rörmokare utan gränser och fick snabbt svar: "Vill du ha stänk i ögon eller Bara få det på händerna? Nej tack! Vem ska kladda i det om du misslyckas?". Lär nog få fler svar snart.

11. J
    Medlem · Nivå 8

Största problemet med den där skiten (förutom att det sällan verkar fungera) är när man kommer ut och ska rensa och kunden inte meddelar att dom kört med skiten och man får det över sig.. Det är inte vidare behagligt..

12. Ö
    Medlem Nivå 9
    Kanske kan en liten avluftare under diskbänken avhjälpa problemet?

13. B
    Medlem Nivå 6
    Googla "power plumber" ska vara nån gas med tryck i - verkar inte helt pjåkig, har inte testat den själv men kanske nån annan har?

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 8
    Nyfiken, vad gör glassburken för nytta? :D