Byggahus.se

Stopp i dagvattendräneringen

1. S
    Medlem · Stockholm · 102 inlägg

svanstrom

Medlem
    Hej!

Jag får in vatten i källaren via en rörgenomföring för fjärrvärmen (se denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenlaeckage-kaellare-vid-roergenomfoering.337185/).

Nu har jag kollat ute och det verkar vara stopp i dagvattenrören som transporterar bort vatten från stuprören, det står vatten upp till marknivå i de rör som stuprännorna är anslutna till.

Min fråga är om detta kan vara orsaken till läckaget, kan ett stopp i dagvattendräneringen orsaka förhöjd fukt mot grundmuren genom läckage på något sätt och på så sätt trycka in vatten genom rörgenomföringen?

Tänkte beställa en spolbil som får spola rent som första åtgärd.

Så här ser de två drabbade stuprörsanslutningsrören ut:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-3-9_10-22-50.png

Brunnarna (eller vad de heter) är helt tomma på vatten:
    upload_2019-3-9_10-21-0.png

Jag har två som synes, vet inte om den ena går till dagvattenavloppet och den andra till dräneringsavloppet?

Här en bild på ena stuprörsavrinningen och det område där rörgenomföringen som läcker vatten befinner sig. Är det troligt att det på något sätt blir läckage och vatten mot grundmuren på grund av stoppet och att det kan orsaka läckaget?

upload_2019-3-9_10-24-42.png

Redigerat 9 mar 2019 10:25
  2. Stickan56
    Husägare · Norrtälje kommun · 1 433 inlägg

Stickan56

Husägare
    Stupröret verkar inte vara anslutet till dagvattenavloppet. Eller?
    Rinner vattnet från stupröret runt hörnet till genomföringen?

Stickan

3. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 615 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    För att veta hur det är kopplat behöver man veta hur rören går. Finns det några spolbrunnar vid tomtgränsen eller är det möjligtvis dem på den nedre bilden? Köp ett par paket mjölk och häll i de olika rören samt i avloppet inne så kanske du kan ta reda på vad som är vad.

Annars är mitt tipps att ta ut spol/sugbil och spola loss stoppet i röret och sedan film det hela så att du får reda på orsaken till stoppet och hur ledningarna är kopplade.

4. S

svanstrom

Medlem
    Tack för tipsen!

Mjölkidén var inte dum, ska testa det. Annars blir det nog spolbil.

Läckaget jag hade in i huset visade sig vara ett läckage i fjärrvärmeanslutningen till servisledningen, som sen rann längs rörstammen in i huset, så det var inte relaterat till detta, som tur var. Upptäckte när jag torkade upp vattnet att det var svagt grönfärgat och eftersom fjärrvärmevatten färgas för spårning så var det bara att ringa fjärrvärmebolaget som kom hit och grävde upp halva gatan :D, så nu är det åtgärdat.

• Laddar…
  5. Stickan56
    Husägare · Norrtälje kommun · 1 433 inlägg

Stickan56

Husägare
    Då har dom någon form av försäkring som tar hand om fuktskadan?

Stickan

6. S

svanstrom

Medlem
    Jepp! Dom fixar allt, så det är skönt

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.