Jag har mer eller mindre stopp i avloppet som går från köket... Stoppet sitter under källargolvet... Någon som har något bra tips eller vet vad det kostar att ta hit någon som spolar rent?

Börja med rensband och hetvatten. Plocka ner vattenlåset om det behövs, på äldre vattenlås av gjutjärn kan det finnas ett avskruvbart lock även på översidan rakt över utgående röret, där man kan köra ner rensbandet. Kaustiksoda kan hjälpa men om det inte hjälper är det ett riskmoment när det ligger kvar i röret när man måste ta till andra metoder. Det finns också finurliga rensbad som man kopplar till borrmaskinen.
Räkna med att det luktar illa++, och ett grisigt rensband över köksgolvet som sprider gegga ;)

W
Var bor du? Om du bor i gbg trakten vet jag folk som fixar detta för ca 2000, då blåser de hela avloppsstammen samt går med kamera och tittar, vill du bara ha bort det stoppet e det givetvis mycket billigare

Har provat både rensband och kaustiksoda...
Något possitivt är iaf att jag inte behöver vara i köket och hålla på eftersom jag har en renslucka i stammen i tvättstugan... om det nu är så mycket bättre att det luktar illa i hela källaren... :p

Det finns riktiga avlopsrensningsmakiner. Har en sådan
Finns även en slang som man kopplar på högtyckstvätten som kan fungera ibland.

Har kört med både rensband och tillbehöret till högtryckstvätten och kan varmt rekommendera det senare. Har fungerat klockrent i mitt fall och rör som sattes igen minst en gång i halvåret har jag idag klarat mig hittils i drygt 1,5 år efter högtrycksvarianten.

Har precis bytt ut mitt problemavlopp under källargolvet, men kan vis av erfarenhet rekommendera slangen för högtryckstvätten. När det börjar ta stopp ska man dra den fram och tillbaka så kommer den till slut få hål på stoppet.

Har haft samma problem. Dvs köksavloppet sätter igen i källargolvet. De första gångerna använde jag högtryckstvätten. Skitigt och luktar illa.
Föregående ägaren hade aldrig haft detta problem. Insåg då att mitt byte till värmepump sänkte vattentempen från 70º till 50º. Detta medförde att fettet stelnade i röret innan det lämnade huset.
Nu när jag märker att avloppet börjar sätta igen väntar jag till morgonen så att det inte står något vatten fram till proppen, kokar upp 10 liter vatten och häller i slasken. Ett par såna behandlingar och det är fritt igen.

/m

Hade problemet även innan vi bytte till värmepump...

Nu är det iaf fixat för den här gången...
renspolat och fint för 1700:- Kunde ju ha lagt pengarna på något roligare kanske...

Det kanske inte är någon dum ide att hälla i hetvatten ibland för att slippa problem i fortsättningen....

Tack och bock!

Ett tips är att undvika att spola ner en massa fett. Torka av stekpannor och kastruller med hushållspapper innan ni diskar dem. Då är det mindre risk för stopp, och vi rörisar blir glada :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.