Byggahus.se

Stopp i avlopp - var börjar man?

1. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Du får naturligtvis fixa en rörstump som du kan föra ned i brunnen som guide för spolslangen, stå uppe på marken, och ha lite kontroll på slangen. Slangen finner ju sin väg framåt av sig själv. Men krypa ner i brunnen, nej där går gränsen för gör det själv.

• Laddar…
  2. S
    Medlem Nivå 5
    Tack för all omtanke! Nej, jag är inte självmordsbenägen och tänkte ha skyddsmask med gasfilter men problemet är kanske att det saknas syre så det funkar kanske ändå inte. I första hand var tanken att skydda mig mot lukten vilket inte är helt oväsentligt eftersom jag spyr så fort det kommer lukt från avloppet och bara det är ganska jobbigt i längden, man blir illamående och allmänt otrevlig. Jag börjar med att lossa på det skumma locket till brunnen och se om man ens kommer in där med ett rensband som en annan god granne kan fixa fram. Jag ska testa med metalldetektor och hoppas att locket till rensbrunnen är av gjutjärn :geek:

3. E
    Medlem · Nivå 22
    Brunnen ser absolut inte ut som en trekammarbrunn, i trekammarbrunnen ligger det en "kaka" av avföring som flyter på vattnet i första kammaren och man ser tydligt dom olika kamrarna. Möjligen är det en trekammarbrunn om är översvämmad, det skulle, om än mindre troligt, kunna vara en fördelningsbrunn. Det kan dom bli OM infiltrationen inte fungerar som den ska. Är den översvämmad kan det även förklara stoppet mellan hus och brunn.
    För att VETA måste nog brunnen tömmas så att det går att se vad det är. För att tömma får du ta dit en slamsugningsbil eller skaffa en dränkpump och själv tömma brunnen. Det senare förslaget kanske inte är det bästa OM man inte bor lite avsides i skogen.

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Plastbitarna kan vara rester av trosskydd och bindor som någon blyg eller oinformerad person spolat ner i toaletten på grund av avsaknad av papperskorg i badrummet och pinsamt att bära blodiga bindor till köket.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 12
    Tycker inte det ser ut som att du behöver klättra ner i brunnen.
    Syns dåligt på bilden men man anar någon form av handtag eller fördjupning att gripa tag i på mitten av locket. Är nog bara att skaffa en pinne med krok och lyfta upp den. Så korkat kan det inte vara konstruerat att man måste ner i brunnen för detta.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-12-3_10-11-4.png

• Laddar…
  6. K
    Medlem Nivå 2
    Det där kan knappast vara en trekammarbrunn. Dessutom ingen kaka!!!

7. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    En skyddsmask som ”tar bort” lukt hjälper inte mot kolmonoxidförgiftning.
    Det luriga med kolmonoxid är att den är helt fri från lukt, det går inte att lukta sig till att det är kolmonoxid i luften utan man tuppar bara av om det är för hög halt.
    Kolmonoxiden ”stöter bort” syret i blodet.

Det är syrgaslarm eller friskluftsmask som gäller vid nedstigning i brunn där det finns risk för bla kolmonoxid.

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Som rörmokarlärling rensade jag en avloppsbrunn med hjälp av kastrull och spann. Själv hängde jag upp och ner i brunnen genom att chefen stod gränsle över densamma och höll mig i benen.

9. K
    Medlem Nivå 2
    • Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 5
    Papperskorg i badrummet har vi självklart. Vi har bara bott här ett par år och dessförinnan var det bebott ca ett år och innan dess har det stått obebott i många år. Inte lätt att veta vad som hänt i forntiden.

11. S
    Medlem Nivå 5
    Det är kanske en "halv trekammarbrunn", lite antikt förstås.Avsaknad av kaka kan ju vara för att det tömdes för lite drygt två månader sedan. Slambilen äter väl upp kakan?

12. K
    Medlem Nivå 2
    Hushållspapper eller Torki är en riktig SKIT att få ned i avloppet det löser inte upp sig. Prova att lägg lite i blöt över natten dasspapper blir rena gröten, men hushållspapper kan man ta upp och vrida ur. Som gjort för att få stopp vid lite dåligt fall. Prova med en slang å tvinga dig igenom stoppet så kan det gå även från fel håll.

13. K
    Medlem Nivå 2
    På två månader borde ni ha en del papper i kammaren.
    Annars har allt stannat i rören sedan dess!

14. S
    Medlem Nivå 5
    Det kan nog stämma bra vid närmare eftertanke. Det var en helt omänsklig mängd skit- och pappersmassa som jag bar ut med två hinkar non-stop. Man kan börja undra om slamsug-gubben har gjort nåt misstag och täppt igen skiten?

15. S
    Medlem Nivå 5
    Känner till det där. I första hand var det för att slippa kräkas hela tiden av lukten.