Byggahus.se

Stopp i avlopp! Dags att gräva ur och byta rör?

1. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Hej,

Nu har jag tröttnat på att ligga på alla fyra nere i källaren med rensband och högtryck!

Kort återblick:
    -Huset är byggt 1950 och jag förutsätter att alla rör under mark är i gjutjärn.
    -Vi flyttade in för drygt två år sedan och strax efter det så fick vi stopp i avloppet vilket vi misstänkte kunde vara kopplat till lågt användande under en period mellan oss och tidigare ägaren.
    -Under jullovet, ca 1,5månad sedan, fick vi stopp igen vilket jag än en gång såg som ganska OK när det ändå då var ca 2 år sedan sist.

Idag fick vi då stopp igen! Stod nere i tvättstugan och grejade när jag såg att det började stiga lite vatten ur golvbrunnen. Så det blev till att öppna rensluckan på avloppet och påbörja arbetet, efter ca 4 timmar så har stoppet minskat något, men känns ändå inte helt OK och jag är häftigt trött på detta nu!

Det är helt omöjligt att veta hur rören går och det är nästan lika svårt att begripa vad som är felet! Detta gör mig helt galen!

Jag har skissat lite på min chansning på hur jag tror att det ser ut under min källarvåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skiss.jpg

Större ringar är tänkta att visualisera golvbrunnar och fyrkanterna visar avloppsstammar som kommer från övervåningarna och går ner under plattan (toaletter/dusch/kök).

Nu till några frågor:

1: Kan man på något enkelt sätt felsöka sina avloppsystem?
    2: Bör jag börja fundera på att bila upp min platta för att dra nya rör?
    2.1: Om man gör detta, hur gör man då? Innebär det att man från första brott på rören inte längre kan bo i huset?
    3: Är det vettigt att börja inne eller bör man istället fundera på att börja ute, byta rören och sätta en spolbrunn på utsidan?
    4: Hjälp, alla tankar och reflektioner mottages tacksamt!

2. T
    Medlem Nivå 4
    Enskilt avlopp? Har du kollat brunnen?

3. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Har kommunalt VA och är väl egentligen främst fundersam på vart jag ska börja som sagt?!

På utsidan med ev byte av rör eller åtminstone en spolbrunn? Är det lika bra att byta rören när man ändå gräver så att man vet att dom är bra?

Eller ska man istället börja inne? Verkar ju dumt att fortsätta renovera där nere innan detta är löst? Men som sagt, hur bör man göra? Dra nya rännor i plattan för nya rör och sedan plugga de gamla? Dra fram nytt där de gamla går? (Hur överlever man i huset då.)

Eller finns det andra alternativ?

Funderar på att kolla om jag kan få systemet filmat från gatan?! Nytta av detta?
    //En uppgiven husägare ;-)

Redigerat 15 feb 2015 23:20
  4. B
    Allvetare · Nivå 14
    Hur ser det ut utanför? Ingen spolbrunn som du kan titta i för att utröna om stoppet ligger utomhus eller inne under golvet?
    Många träd och buskar? När jag fick sådana här återkommande stopp så var det trädrötter som letat sig in i skarven mellan cementrören utomhus.

• Laddar…
  5. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Någon av dina grannar som också har problem ?

6. sir_daniel
    Självbyggare · Nivå 14
    Dags att filma rören då vet du vad du har att jobba med

7. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Har inga grannar med problem. Däremot finns det någon enstaka buske där ledningarna kommer in på tomten, misstänker dock att jag har stopp under plattan men det är svårt att bekräfta ;-)

Kanske får ta och kolla om någon kan filma utifrån gatan och in då! Skall ta kontakt med VA-bolaget och se om dom har den servicen mot kostnad så klart...

//JothaR

8. Axeteg
    Husägare Nivå 2
    Precis som tidigare personer sagt, börja med en filmning för att se var och hur illa problemet är.
    Efter det så blir det betydligt enklare att komma på en bra lösning

9. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Tackar för all feedback så långt... Har fått VA-bolaget att skicka över en gubbe med kamera och annan utrustning :) Kommer redan efter lunch här idag och påbörjar felsökandet...
    Återkopplar så fort jag vet mer!

• Laddar…
  10. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Fick tyvärr inte ut så mkt av filmningen när jag fortfarande hade ett stopp i pannrummet alt. strax utanför huslivet :( Det stod fortfarande vatten i rören även om det nu sjunker undan så vi slipper otrevliga överaskningar, filmningen gav alltså liten feedback. Ska testa att köra med en större högtryckstvätt och se om jag får loss det, sen kommer dom igen och filmar...
    Fick dock bekräftat att huvudstammen går så som jag misstänkte (se skissen ovan) och med tanke på att jag planerar att totalrenovera duschrummet så tror jag att det blir en omläggning av alla rör och brunnar (på sikt). Men jag måste fortfarande ha en godtagbar lösning fram tills dess!