Byggahus.se

Stomme för ugn/häll till platsbyggt 50-talskök?

1. S
    Medlem · Uppsala län · 140 inlägg

Sezzi

Medlem
    Håller på och ska renovera mitt kök, lägenhet från 50-talet.

Tänker inte riva ut det befintliga dock, utan helt enkelt:

• Reglar på stommar
    • Ny bänkskiva
    • Måla allt
    • Installera häll, ny diskho, blandare mm
    • Installera diskmaskin
    • Fläkt
    Det mesta har jag koll på. En sak dock. Idag står där en spis, jag vill ju sätta in häll med ugn (helst). Men då måste jag ju ha en stomme till detta. Hade tänkt köpa ugn+häll på IKEA, men undrar om jag kan använda deras METOD-stomme, tänker att det är jäkla synd att sätta in en sån "billig" stomme som kanske skär sig rejält mot allt det platsbyggda i massivt trä. Även om man målar allt..?

Kan man ha en snickare att bygga till en stomme i "rätt" stil?

Eller ska jag överge detta och bara köpa en ny, modern spis m/ ugn? Ville egentligen inte det eftersom jag tycker häll är snyggare i allmänhet.. Och att jag tycker det vore snyggt med en sammanhängande bänkskiva hela vägen så att säga.

2. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 320 inlägg

Mazen

Inredare
    Varför inte bygga skåpet själv av tex limfogskivor. Då får du dom mått du vill för att passa i köket och du kan anpassa det att passa valfri inbyggnads ugn. Snyggt och stabil och i enlighet med det övriga köket.
    Alt. är en snygg spis i retro stil tex Smeg eller Gorenje.
    Lycka till!

• Laddar…
  3. S

Sezzi

Medlem
    Tja.. det går ju iofs att göra. Var lite osäker på hur mycket jobb det var.

Lutar mer och mer åt spis nu, delvis även för att jag måste skarva bänkskivan annars troligen, och det skulle inte vara så snyggt.

4. S

Sezzi

Medlem
    Kan tillägga att det blir att bygga stomme. Spis hade inte funkat med resten jag ville göra. Och jag måste inte ens bygga ett "helt" skåp har jag insett, så det kommer inte bli alltför svårt.

• Laddar…
  5. S

Sezzi

Medlem
    Har en fråga till om nån vet.

Diskbänken var lite meckig att ta loss. Jag ska ha kvar originalkaklet, hörde att plåten på bänken ev går upp bakom kaklet en bit?? Isåfall, hur får jag loss det? Kan jag använda ett multiverktyg och såga av metallen där precis under kaklet kanske?

6. S

Sezzi

Medlem
    Kan uppdatera med att den gick bra att såga sönder med en vinkelslip... :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.