Jag ska bygga en portal med en 140cm bred grind. Jag hade tänkt att köpa 95 stolpar men de är slut överallt så det blev 2st 45x95 ihop skruvade och limmade.
Jag hade redan köpt justerbara stolpskor till 95 stolparna som ni ser i bild 1, men jag undrar nu om det blir stabilt om jag kör med plintjärn istället, eftersom dom går högra upp?
Hur får man plintjärnen i våg i plinten när man inte har någo att hänga dem på?
Om jag ska ha plintgärn bör de sitta mittemot varandra dvs iskruvade i samma regel eller ska de sitt snett emot varandra iskruvade i varisin regel?
Jag hade redan köpt justerbara stolpskor till 95 stolparna som ni ser i bild 1, men jag undrar nu om det blir stabilt om jag kör med plintjärn istället, eftersom dom går högra upp?
Hur får man plintjärnen i våg i plinten när man inte har någo att hänga dem på?
Om jag ska ha plintgärn bör de sitta mittemot varandra dvs iskruvade i samma regel eller ska de sitt snett emot varandra iskruvade i varisin regel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Vi har haft både spaljé och staket via plintar med justerbara stolpskor.
De till spaljén bytte jag ganska snabbt till plintar med plintjärn, anledningen var att gängstången böjde sig så fort det blåste lite.
Även gängstängerna till staketet böjde sig utav vinden fastän staketet bara var 90 cm högt samt max 50% täckt.
De till spaljén bytte jag ganska snabbt till plintar med plintjärn, anledningen var att gängstången böjde sig så fort det blåste lite.
Även gängstängerna till staketet böjde sig utav vinden fastän staketet bara var 90 cm högt samt max 50% täckt.
Låter som det får bli plintjärn istället.Demmpa skrev:Vi har haft både spaljé och staket via plintar med justerbara stolpskor.
Hur får man dem rakt när man gjuter plinten?
Redigerat:
Ok, så jag skruvar fast båda i 2 reglar precis som de ska sitta när de är klara, sen hänger jag dem på ett 2 små träbitar som ligger pappröret?Z z_bumbi skrev:
Eftersom det är två 45x95 som är ihop skruvade ska jag sätta ett järn på varje sida dvs varje regel har ”bara” 1 plintjärn, fats varje stolpe har två, hoppas du förstår
Det är enklare om du har något av samna tjocklek som stolpen och stöder utanför gjutningen. T ex skruva ihop två bitar reglar eller använd stolparna du har gjort, i det senate fallet så sätt skruvhålen så de döljs av stolpjärnenen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bärlinor direkt mot stengrund eller sätta stolpsko i berget
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Är plintjärn svagare än stolpskor?
Grund & Markarbeten -
Skall regel vila i botten på stolpsko eller bäras upp av skruv?
Altan & Uteplats -
Efterlysning av stolpsko eller vad det heter
Byggmaterial & Byggteknik -
TT-stolpsko eller Stolpsko med platta för pergola på Altan?
Altan & Uteplats