Hej.
Skall montera ett staket bestående av 95x95 stolpar som skall glasas runt vår pool. Ev kommer jag montera en överliggare på dessa stolpar men det kan också bli så att de står fritt med glas imellan. stolparna kommer vara ca 1,10 -1,20 m höga
Min fundering är hur infästningen av stolparna görs på bästa sätt? Stolparna skall fästas i berg och befintlig mur (lättbetong, lättklinker.... är inte riktigt säker)
Jag fick tips av en snickare att borra fast en typ av stolpjärn (bersgsko, plattjärnsbeslag, det finns många namn, länk
http://www.joma.se/index.php?action=prodinfo&id=28&/Stolpj%E4rn-U ). Många andra hävdar att vanliga stolpskor räcker för stabiliteten dvs ett U på ett armeringsjärn.
Denna typ av stolpjärn finns inte på några hyllor utan måste specialbeställas, därför beställde jag "vanliga" stolpskor (tillsammans med en hel del virke) och fick dessa levererade och då visade det sig att det endast fanns ett bulthål och ett flertal skruv/spikhål istället för två eller tre bulthål som jag sett och använt mig av tidigare.
1: kan jag använda stolpskor istället för stolpjärn?
2: kan jag då använda mina stolpjärn med ett bulthål? (jag kan returnera de jag har och åka till en annan affär och köpa en typ med fler bulthål)
/Andreas