Hej

Tack för alla tips här i tråden! Har en fråga som jag inte hittar ngt bra svar på och undrar om ngn vänlig person kan hjälpa till

Ska bygga en pergola ca 3*4 m som står på terass på 5 våningen med 45*145 reglar stående (måste vara väldigt stabil). Ställs på trallgolv och fästes ner i betongplatta under trallgolvet.

Jag skulle vilja använda 4 st tryckt limträstolpar 115*115 som pelare för stabilitet och lite för design och har letat efter en passande stolpfot med stöd åt alla håll. Stolparna kommer även få lite stöd i sidled av ett räcke.

Hittar närmast denna 97*97 på Bauhaus, men då behöver jag fräsa ut en del på stolparna nertill. Någon som vet om det går att få tag på motsvarande för 115*115 alt om ni har ngr andra bra ideer?

• Metallisk stolpfot på en vit bakgrund, avsedd för att fästa träpelare vid byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag tycker det låter väldigt stort med den dimensionen. Antar att du ska ha dessa som pelare?
Gå ner i storlek så det passar stolpskon. Du får inga tyngder på pergolan så dimensionen räcker gott.
Och om du menar tryckt virke så är det nog inte limträ i 90x90. Tryckts 90x90 har en tendens att vrida sig

Du kan väl också sätta fyra stycken vinkelbeslag runt stolpe av önskad dimension.

Hur är trallgolvet uppbyggt?

Jag använde mig av en 115x115 stolpe till vår pergola, men jag sänkte ner den under trallen och fäste med vinkelbeslag i golvregel.

Dålig bild men du förstår :D

Uppbyggt trallgolv med pergola och stolpe fäst i golvregel, omgivet av hus, himmel och trädgårdsmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.