Stolpar vid tomtgräns vid köp?

9k läst  32 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vi har köpt tomt där tomtgräns finns på papper men inga ”tomtstolpar” finns utsatta.Vi har ett mail där säljaren svarar mig då jag ber om att de ska sättas ut: ”När jag pratade med kommunen så sa dom att exakta gränsmarkeringar sker i samband med att det riktiga bygglovet godkänns. Fram till att stolparna hittas eller mäts ut så får ni höfta lite.”

Hur ska detta tolkas? Har han som säljare ansvaret att betala för kostnaden (Lantmäteriet) att få upp gränsmarkeringarna (stolpar), eller är det vi som köpare?

2. S
    Medlem · Nivå 11
    Ska du bygga otroligt nära gränsen då?

• Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 14
    Ni köpte fastigheten i befintligt skick och nu köpte ni tomten utan att veta var gränsmarkeringarna finns. Så säljaren har inget ansvar om denne inte gjort en specifik utfästelse att gränsmarkeringarna ska vara tydligt uppmärkta vid ert tillträde av fastigheten.

Är det en gammal tomt? Annars finns gränsmarkeringarna där i jorden som stålrör. (Om de inte grävts bort av misstag, t ex vid dikesgrävning). Hyr en metalldetektor en dag.

4. D
    Medlem · Nivå 18
    Det finns inget krav på att det måste finnas synliga gränsmarkeringar vid försäljning.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Det är en gammal tomt.
    Ja set är ett bra tips. Vid uppsättning av staket måste man ju veta var gränsen går. Samt vid ev framtida försäljning eller avstyckning.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Men hur gör man vid ev avstyckning?

7. S
    Medlem · Nivå 11
    Då görs utsättning och alla får dela på kostnaden.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Och vid uppsättande av staket?

9. H
    Medlem · Nivå 5
    Vid avstyckning betalar den som ansökt om åtgärden. Vid fastighetsbestämning fördelas kostnaderna efter den nytta varje fastighet har av att gränsen bestäms; grundprincip 50/50 men inte hugget i sten.

10. B
    Allvetare · Nivå 14
    Den som låter bygga staketet har ett ansvar för att det hamnar på rätt plats. Därför är det bra att åtminstone beställa en gränspåvisning från kommunen, då får du träkäppar uppsatta för ett par tusenlappar ungefär.

11. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Enklast är att prata med grannarna och gemensamt komma överens om var ni anser att gränsen går.
    Råder det osäkerhet kan ni alltid kontakta kommunen för en gränsanvisning. Det är en förhållandevis billig process där någon från kommunen kommer ut, märker ut var gränsen går med lite pinnar eller färg (under förutsättning att den är ordentligt fastställd, men det låter det ju som).
    Att få markrör i backen är något som lantmäteriet gör, till en rätt hög kostnad.

Själv gjorde jag så när jag satte upp mitt staket och hade lite svårt att hitta ett av gränsrören att jag bad en kompis som jobbar med mätning på en av de större byggbolagen att komma över med sin utrustning. Han letade upp den närmaste punkten i rikets nät, mätte sig fram till tomten och ritade upp var gränsen gick. När han skulle slå i en käpp i en jordhög i ena hörnet där det saknades markrör tog det stopp, då det visade sig att markröret satt exakt rätt, men någon dm längre ned i backen.

Det finns ett par olika orsaker till att ta reda på var gränsen går:
    Du ska bygga något där avståndet till tomtgräns avgör om det är bygglovsbefriat eller i värsta fall om huset måste flyttas etc.
    I det läget vill du ha en anvisning, från kommunen eller någon som kan göra en exakt utstakning, men gränsrören är rätt ointressanta. Kostnad: någon/några tusenlappar beroende på kommun.

Du vill ha en häck, staket eller bara koll på var gränsen går mellan "ditt och mitt" med grannar som du har god grannsämja med. Du *kan* använda dig av en anvisning, eller så kan du tillsammans med grannarna komma överens baserat på de kartor ni har. Kostnad: Allt från fika/grill-mat till ovanstående tusenlappar.

Du har en tvist om var gränsen går med en granne och det finns inga exakta moderna angivelser hos lantmäteriet. Du vill ha en gränsbestämning och troligtvis gränsrör. Kostnad: Dyrt på riktigt, en kostnad som delas på de olika fastigheterna och kan ta många månader innan det påbörjas.

12. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är inte säkert att det finns markeringar.
    Vi har t.ex. 7 gränspunkter på två tomter. 4 är markerade, 3 är det inte.
    De omarkerade är ungefär mitt i stengärdsgårdar, och där får man inte borra och slå i rör.

• Laddar…
  13. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Tillägg: Lantmäteriet, kartor.eniro.se etc. har digitala karttjänster med tomtgränser som är lockande att använda.
    Notera dock att de *inte* är juridiskt bindande och även om de oftast har hög nogrannhet så förekommer det att de diffar tiotals meter om inte mer.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Framförallt om det är gamla tomter, så kan de kartorna vara fel på åtskilliga meter.

15. B
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Det finns inget som heter eller förekommer juridisk med utrycket ”befintligt skick” enligt jordabalken 4kap 19$. Eftersom tomten redan är köpt så är den avstyckad och skall vara klar.
    Så när lantmäteriet avstyckat tomten så skall det finnas gränsmarkeringar direkt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: