A
Jag har sedan tidigare ett antal jordankare 51x51 mm och nu har jag planerat att bygga några spaljéer till trädgården och tänkte att jag skulle kunna använda dessa jordankare i spaljébygget.

Men jag hittar inga 50x50-reglar att köpa någonstans...

Finns det någon som har tips på några stolpar som skulle passa i mina 51x51-jordankare?

Sågat virke (alltså ej hyvlat eller råplanat) finns i 50x50, men det används knappt längre så det är inte många brädgårdar som har det på hyllan. Testa med ett sågverk om du har ngt i närheten.

A
Tack för svaret! Jag får kolla upp detta med sågat virke.

A
Det visade sig vara svårt att hitta 50x50-reglar för detta, men nu har jag iallafall hittat rundstolpar med diametern 50 mm så att projektet kan fortsätta. Det blir förmodligen lite svårare snickeriarbeten, så spaljén kommer att få lite friare form. :cool: Förhoppningsvis kommer klätterrosen att trivas iaf. :D

Kan jag använda fransk träskruv 10x40 mm för att sätta fast stolparna i jordankarna? Det är sådan skruv som jag har hemma, men den känns lite väl grov.

Haha, tog det två år att hitta stolparna? 10mm borde du kunna använda så länge du förborrar.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
A
Tack för svar! Då kanske det går att få ordning på detta för nu är klätterrosen 3 år och ganska stor. Man skulle nog ha byggt spaljén innan man planterade rosen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.