I somras ringde jag Lenovo och var MYCKET sugen på att köpa en dator som de annonserat på webben som "kommer snart". Jag fick svar att datorn troligen blir beställnignsbar om 2-3 veckor. Hela hösten går och jag kan på flera internationella forum läsa att folk världen över ivrigt väntar på att få köpa dator från Lenovo, framför allt deras Yoga-serie. 4 mån senare, den 27e november Black Friday släpps några modeller som beställningsbara och jag slår till på min drömdator.

Redan dagen efter, lördag 28e, går ordern från lagret i Holland. Den 30e kommer datorn till Arlanda och klockan 07:50 var paketet skannat på en central i Järfälla. Där har datorn försvunnit enigt UPS som är transportör. Jag ombads ringa Lenovo och meddela detta. Lenovo skulle i normala fall skicka en ny dator men eftersom de har sådana produktionsproblem och lagersaldo är noll så kommer jag bli utan dator och få fakturan annulerad. Riktigt tråkigt.

Vi har under senaste 10 åren sett en kraftig eskalering av samhällsdemonteringen och jag undrar om det någonstans finns samlad statistik över hur många leveranser som "försvinner" av morallösa individer?. Polisanmäler leverantörerna dessa tusentals förluster eller blir det bara en ekonomisk ersättning mellan leverantör och speditör? Troligen vill speditörer inte skylta med antalet svinn och därför tror jag statistik är ett svart hål.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1EP2A/nastan-18-000-paket-har-forsvunnit-hos-postnord-i-ar

richardtenggren
Om någon snott min Lenovo så hade jag jublat ;)

skämt åsido, trist med uteblivna leveranser!

Har hänt mig en gång. Beställde en Galaxy s7 från tyska Amazon med leverans från deras lager. Får hem ett kartong kuvert som amazon brukar skicka mindre grejer i, ser lite konstigt ut men är förslutet.
När jag öppnar det så är mobilkartongen och alla tillbehör med men lyfter man på locket finns ingen mobil där.

När jag kollar sändningshistoriken ser jag att i danmark har paketet halverats i vikt så någon på en postterminal har förmodligen öppnat det, skannat det och skickat vidare.

Ett 2min samtal till amazons kundtjänst och pengarna var tillbaka på kontot.

En låda med fem stycken iPads till mitt jobb försvann från Postens distributionscentral.

Själv har jag vid två olika tillfällen blivit av med en scanner som kommit fram till postkontoret men sedan försvunnit därifrån. Fast det var så länge sedan så att det var på den tiden man hämtade sina paket på Posten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.