Hej!

En något konstigt formulerad rubrik, men kunde inte komma på något bättre i all hast 😊

Jag ska lägga plattor och gatsten till en uteplats under en blivande pergola. En trägång ska möta gatstenen i samma nivå. Som den fruktansvärt dåliga ”skissen” visar så har jag grävt ur där bärlagret till gatstenen ska ligga. Till vänster i bilden har jag försökt illustrera hur trallen (brunfärgat i bilden) ska möta gatstenen. Har ännu inte grävt ut för reglarna (blåfärgat i bilden). Min fundering är nu hur jag på bästa sätt ska stötta upp bärlagret under gatstenen så inte detta rasar ihop (skampadsas naturligtvis) när jag ska gräva ur för reglarna. Funderar på om jag ska bygga trägången först (reglar på plattor och trall ovanpå) och därefter placera en cortenplåt eller något liknade (ska vara böjbart då ytterkanten på gatstenen ska ha en radie) mot reglarna och därefter fylla på med bärlager mot den plåten (där de röda pilarna pekar)?

Någon här som har bra idéer eller erfarenhet kring hur man kan göra?

Går inte bildelen att förstå (fullt förståeligt i så fall) så får jag fixa en ny 😊

Tack på förhand!

• Ett utomhusarbete med markerade gränser och planering för strukturer, möjligen för trädgårdsanläggning eller byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gatsten är 10 cm eller mer och under det har du stenmjöl så lägg bara plattorna för trallen i samma nivå som bärlagret. Du har då t ex plats för en 45x95 och en 34 mm trall.

Hej och tack för ditt svar.

Jag var säkert otydlig i min fråga. Frågan handlade mer om hur man kan göra för att inte bärlagret och stenmjölet under gatstenen ska ”rasa ner” just där reglarna för trädäcket möter bärlagret. Jag behöver alltså ha en någon form av avdelare/stöd som står stabilt mellan bärlagret/stenmjölet och reglarna då bärlagret i denna del av stenläggningen inte har någon gräskant eller liknande som stöd.

Jordfuktig betong som en kil under och utanför yttersta raden gatsten.
Bör du förövrigt ha även på resterande delar. Jord och gräs är en ytterst dålig lösning som motstöd

GoC GoC skrev:
Jordfuktig betong som en kil under och utanför yttersta raden gatsten.
Bör du förövrigt ha även på resterande delar. Jord och gräs är en ytterst dålig lösning som motstöd
Tack, där kom lösningen!

Vet dock inte helt vad ”jordfuktig” betong är. Hittade denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-jordfuktig-betong.257383/ och meningarna verkar gå isär. Vet du hur man gör och vad det är för betong? Läggs den direkt på jorden och formas så som man vill ha den så att bärlagret får stöd från den?

Har grävt ur ett stort hål, lagt markduk och fyllt upp med bergkross 0-16. Känner att omgivande mark är stabil, men svårt att säga så klart. Har inte tänkt på att där bör vara något ttterligare stöd.

P PFA skrev:
Tack, där kom lösningen!

Vet dock inte helt vad ”jordfuktig” betong är. Hittade denna tråden [länk] och meningarna verkar gå isär. Vet du hur man gör och vad det är för betong? Läggs den direkt på jorden och formas så som man vill ha den så att bärlagret får stöd från den?

Har grävt ur ett stort hål, lagt markduk och fyllt upp med bergkross 0-16. Känner att omgivande mark är stabil, men svårt att säga så klart. Har inte tänkt på att där bör vara något ttterligare stöd.
Du köper helt vanlig grovbetong på lämpligt byggvarauhus eller Biltema.
Blandar med väldigt lite vatten så det blir som fuktig sand.
Det kan du sedan forma på samma vis som när du byggde sandslott.
Omgivande mark är kanske stabil i dag, men det lär den inte vara i tjällossningen.

GoC GoC skrev:
Du köper helt vanlig grovbetong på lämpligt byggvarauhus eller Biltema.
Blandar med väldigt lite vatten så det blir som fuktig sand.
Det kan du sedan forma på samma vis som när du byggde sandslott.
Omgivande mark är kanske stabil i dag, men det lär den inte vara i tjällossningen.
Okej, så ingen specialarbetong alltså. Ska man lägga den rätt ner i lerjorden eller bör man lägga t ex lite makadam eller stenmjöl under?

Ja, jag får kanske klämma in betong mellan markduken och jordkanten då.

Tack för inputen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.