Stötta upp befintlig altan med plattor?

353 läst  5 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi ska bygga ett 15 m2 uterum på befintlig altan. Altanen är ca 100 m2 så det är bara en mindre del som behöver stöttas upp. Altanen känns väldigt stabil när man går på den men vill ändå stötta upp den, pga:

Altanen (golvreglarna) är fäst i husväggen, och mellan husväggen och bärlinan är det ca 3 meter. Mellan plintarna på befintlig bärlina är det också ca 3 meter. Långa avstånd alltså...

Då altanen är ca 60 cm över marken kommer man under utan större problem.

Jag funderar på att komplettera med en bärlina ca 1 meter från husväggen. Denna hade varit klart enklast att stötta upp med plattor eftersom jag lätt kommer under altanen och kan skjuta under plattor. Att gräva upp för plintar blir väldigt jobbigt att göra liggandes under altanen.

Jag skulle också vilja stötta upp befintlig bärlina (som vilar på gjutna plintar) med plattor, då avståndet mellan plintarna som sagt är långt.

Nu till min fråga: Går det bra att stötta upp med plattor eller finns det klara nackdelar med detta, jämfört med plintar? Plattorna lägger jag i så fall rakt på markduken under altanen. Det man vill undvika är förstås stora lodräta rörelser i plattorna. Speciellt eftersom altanen den är fäst i väggen.

Om man stöttar upp med plattor, hur justerar man enklast så att man får rätt höjd. Lägga en bräda av lämplig höjd mellan den sista plattan och bärlinan?

2. R
    Medlem · Nivå 16
    Finns det plats kan du ta plintar som är ställbara och ställa på cementplattor 300X300 , då har du chansen att spänna upp efter ett tag då plattorna med säkerhet kommer att sjunka lite p.g.a. trycket som blir

3. E
    Medlem Nivå 1
    Det finns ställbara plintar som jag använde för att stötta upp. Köpte genom Beijer Bygg. Du tar en antal betongplattor och borrar hål i mitten så att skruven får plats. Vid rätt höjd skruvar du sedan upp plinten mot bärlinanan.

4. E
    Medlem Nivå 1
  5. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Ja, en sådan här hade helt klart funkat bra på plattor:

https://www.bauhaus.se/stolpsko-jom...MIoOvxucy73gIVBcqyCh1V4AY_EAQYASABEgKvoPD_BwE

500 mm plint med justerbar sko, som placeras på platta, får nog inte plats tyvärr.

Jag behöver nog totalt 6 stolpskor (4 för den nya bärlinan och 2 som stöttar upp den befintliga). Med ett pris på 319 kr stycket drar det ju iväg en del. Men det får man kanske leva med...

Ett billigare alternativ kan kanske vara att ställa sådana här på plattor?
    https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/justerbar-stolpsko-2000018764

Redigerat 5 nov 20:15
  6. R
    Medlem · Nivå 16
    Jepp det går nog bra , men tänk på att foten är liten , kan halka iväg , åtgärd , borra ett 10 mm hål i foten och en platta , försök att sätta i ett 10 mm armeringsjärn , järnet behöver bara vara 10 cm långt för att det ska fungera , då kan inte stöttan flytta/kalva på sig i botten

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: