ska inreda loftet. Det är 1200 cc med gamla bjälkar och svajar lite på några ställen. På andra ställen är det stabilt.
På första våning kommer det att byggas innerväggar som stöttar en del men inte överallt.
Jag undrar om man måste stötta underifrån eller om man kan sätta "strävor/stöttor" på loftet där man förankrar dessa i govbjälkarna och i de vinklade takbjälkarna och på så sätt kan styva upp konstruktionen?
Undrar också då hur bästa sättet är att vinkla dessa etc...
Hej!
Ska ta några bilder när det är ljust...
Högbenen är 120*100 mm
golvbjälkarna är 180 "neråt" och 160 på bredden
Taket är eternitplattor, lutningen cirka 26 grader.
Jag tror i nuläget att golvet kommer att svikta något mindre när jag dragit i alla golvsskruvar i det nylagda golvet som är hyvelspont 28*120 mm. Men är ganska säker på att det är svikt i några av själva bjälkarna. Skickar med en ritning över stödpunkter i form av innerväggar på första våning och var det ska sitta en trappa som jag också förmodar kommer att stötta bjälklaget via kontakten med golvet på första våning.
Smedjan är 14 meter lång och 6 meter bred
Tack för att du tar dig tid och hoppas att det jag skrivit är förståeligt
Med såpass låg taklutning så kan det inte vara mkt utrymme på höjden annat än i mitten?
Finns det hanbjälkar?
Tror att du ska sikta på att bygga ihop högbenen med golvbjälkarna så att det blir en sk svensk takstol. Googla och du ser hur de ska vara. Om det går så är det nog den bästa och starkaste konstruktionen. Tänker på att dina högben inte är jättegrova/starka/bärkraftiga, och därför kanske inte är lämpade att hantera den extra lasten från ovanvåningen om du bara "hänger upp" golvbjälkarna i dem. Med en komplett takstolskonstruktion så blir den sammansatta enheten (takstolen) starkare. Iom den flacka taklutningen så måste ju taket också klara snölaster av blötsnö. Bra att det är eternit, det är inte riktigt lika tungt som takpannor.
Ett annat sätt att fördela lasten jämnare över de olika golvbjälkarna är att göra kattvindsväggarna styva/bärande, dvs som två bjälkar i längsled. Dock blir de >10 m långa så det är kanske inte helt trivialt att få till.
Det finns hanbjälkar, snickarna har höjt de från 176 till 240 cm .
Du har rätt att takhöjden inte är något att skryta med mot kanterna...
En sak jag tittat på idag är att högbenen och golvbjälkarna inte sitter på samma ställe och då lär det väl bli svårt att byggga ihop de som en svensk takstol.
"Kattvindstanken", Ska man då ha en regel typ 90*90 längsgående på golvet på vardera sidan och sedan brädor vinkkelrät mot hanbjälkarna? Och i så fall hur lång från ytterkanten? Jag antar att ju närmare ytterkanten desto mindre påfrestning på hanbjälke men också mindre styvhet?
Om inte högben och golvbjälkar ligger i linje så funkar ju inte takstolsvarianten så bra...
Då är det nog längsgående förstyvning i kattvindsväggarna som får bli lösningen.
Två frågor då:
Var vill du ha väggarna?
Behöver du kunna utnyttja utrymmet i kattvindarna?
Kanske skulle du kunna lägga 45 x 195 bjälkar på golvet och skruva fast med vinkeljärn i golvbjälkarna? Dubblera över skarvarna. Det borde styva upp en hel del, men mer behövs nog.
Hej igen
Har inget särskilt i åtanke med sidoväggarna på vinden, de kan hamna där det behövs.
Behöver inte utnyttja utrymmet i kattvindarna.
Är inte riktigt med på vilka skarvarna är som man kan dubblera över, är det vid varje tvärgående balk?
Då är det alltså inte så att man ska fästa upp 45*195 i högbenen utan de ska styva upp av sig självt genom infärsningen i golvbjälarna?
Byggarna vill sätta upp bjälkar underifrån men jag skulle hellre vilja ha en sådan här lösning...
Är tänkt att kunna vara kontor/syatelje inget mer avancerat i möbleringsväg. Och visst golvet sviktar lite när man går men jag och två stadiga byggare har stått och gått där och allt håller ordentligt.
I lösningen med att göra kattvindsväggarna bärande i längsled för golvet så kommer det bli svårt att göra annat än mindre luckor för åtkomst, eftersom kattvindsväggarna i princip behöver ha bärighet som om det var en homogen limträbalk. (Tänk de meterhöga(?) limträbalkar som sitter i taket på idrottshallar byggda på 70-talet, och som spänner över 20(?) m.) Förmodligen kan man uppnå tillräcklig förstyvning med en fackverkskonstruktion.
Allt beror på vilken bärighet som väggarna/uppstyvningsbalkarna måste ha. Längden är ju drygt 10 m ser det ut som på din ritning. Det är långt, men t ex fackverkstakstolar finns för större spännvidder. Kruxet här är att det inte finns så mkt höjd. Å andra sidan, om bärigheten i golvbjälkarna är tillräcklig i sig själv, och det enda som behövs är en fördelning av tyngden för att minska svajjet så blir det mkt lättare.
I mitt tidigare inlägg med förslag om 45x195 stående, (till att börja med), så blir det ju en häftig tröskel in till kattvindarna. Om det sedan behövs förstärkas ytterligare så kan man tänka sig samma sak i överkant av väggarna (mot takbjälkarna/högbenen), och sedan en fackverkskonstruktion där emellan.
Längden på huset gör att ingen vanlig bjälke räcker till på längden. Så antingen lägga bjälkar parallellt överlappande skarvarna, el köpa långa limträbjälkar. Dock blir långa grova limträbjälkar praktiskt svårhanterliga. De behöver förmodligen skjutas in via hål i gavelväggarna. Återigen så beror det på vad som behövs i bärighetsväg.
Därför förslaget om att börja med att skruva dit bjälkar och helt enkelt känna sig fram med svikten. (Förutsätter att bärigheten i befintliga golvbjälkar är tillräcklig.)
Om dina takbjälkar/högben är påsalade på ett bärkraftigt homogent sätt så att hela högbenet är som en homogen kraftig bjälke, så bör det gå att utnyttja dem att "hänga" upp golvet i. Men då måste som sagt hopfogningen vara sådan att inte den innersta påsalningen lossar från resten av högbenet om tyngd hänges i den.
Positioneringen av väggarna brukar bli en kompromiss. I ett långsmalt utrymme med snedtak så vill man gärna få ut väggarna mot takfoten för att få lite bredd, även om den inte är praktiskt användbar, men det ger ett bättre visuellt intryck (större). Annars blir det lätt lite korridorkänsla. (Lite beroende på om det finns takkupor el inte.) Utifrån ett praktiskt perspektiv bör inte en kattvindsvägg vara lägre än ca 120 cm.