Byggahus.se

Större värdeökning än boendekostnad

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. H
    Medlem · Nivå 19
    Har dom räknat in kapitalkostnaderna?

3. H
    Medlem · Nivå 19
    Alla brukar "råka" glömma det.

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 16
    Taget från ett verkligt fall:
    inköp 1 Mkr antag att det var lånat till 100%
    såld 1.8 Mkr
    vinst = 0.8 Mkr

Utgift 60 månader * 1Msek * 5%/år = 250.000:- - skattereduktion 30% = 175.000:-
    hyra 60 månader * 2.720 (genomsnitt) = 163.200:-
    Total "utgift för att bo" = 175.000 + 163.200 - 800.000 = - 461.800 Snacka om att bo gratis !

5. N
    Medlem · Nivå 12
    Har ungefär samma historia, inköp 1.05 Mkr. Bodde 18 månader, sålde 1.6Mkr.

Visst det kanske inte går att göra igen men det blev grunden till vårt köp av hus som vi bor i idag.

Edit: det va nyproduktion så inga renoveringar.

6. L
    Medlem · Nivå 11
    Ett ord, reavinstskatt

7. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Inget bra ämne att skriva om. Lätt att "fel" person får se det och då kommer det en massa skatter så detta inte kan hhända.

8. M
    Medlem Nivå 6
    Vi flyttade in i en hyresrätt 1 februari 2008, 2 februari ombildades den till brf, köpte för 1,75 milj. Vi ytskiktsrenoverade för 52.000:- och sålde 6 månader senare för 2.8 milj. Avgiften på den lägenheten låg på ca 5400:- månaden. Skatten på det blev 30% och inget uppskov men ändå en trevlig vinst. Köpte en 4:a i innerstan i stockholm på 90 kvm för 4,3 milj. Grannen under oss sålde sin för 6,9 för några veckor sen. Avgiften är på 2200:- Så att handla lägenheter i stockholms närförorter och innerstad har de senaste åren varit en bra affär för många.

9. E
    Medlem Nivå 2
    Det är fullständigt feltänkt att man får betalt för att bo om värdeökningen är stor utom i ett enda sällsynt undantagsfall. Lyckas man efter värdeökningen flytta till ett likvärdigt men billigare boende så är man vinnare. Jag ser ingen i exemplen ovanför som lyckats med detta. Visst känns det kul att man får mycket mer än man köpte för men priset på det man köper har i normalfallet ökat minst lika mycket.

I alla övriga fall är det bara bankerna som är vinnare. De får låna ut mer pengar och får in mer räntor.

Även jag har bott "gratis" i en brf men det var bara gratis till jag tog fram historiska köpesummor på den lägenhet jag sedan flyttade till. Det hade varit bättre att köpa den vid samma tillfälle som jag köpte den första lägenheten.

Om vi inte vill fortsätta föda bankerna med skattepengar måste ränteavdragen fasas ut fördelat på 10-20 år. Det är inte populärt hos villaägare och bostadsrättsägare i storstäder så det är nog tveksamt om politikerna vågar göra detta. Men ser man till helheten så betalar vi mer in till staten än vad vi får tillbaka i form av ränteavdrag under en livstid så det är totalt sett en dålig affär.