Byggahus.se

Större renovering av 2-plans 70-talshus

1. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 8
    Vi testade att spruta kokhett vatten på, funkade inte så bra som på andra tapeter på övervåningen. Ånga har jag inte testat, kanske kan vara något att prova på ett ställe där det fortfarande finns kvar.

Jag funderade på renoveringsgips, men de är dyrare än vanliga gipsskivor, så vår lösning blev att gipsa på ett lager gips på dessa väggar.

• Laddar…
  2. H
    Medlem Nivå 1
    Vad roligt att se ett namn på den helvetestapeten! Jag hade den i hela lägenheten dock bara 60kvm så det var inte så jobbigt.. Men en vanlig tapetborttagare fungerar även om det tar längre tid jämfört med vanlig tapet! Rolig tråd att följa fortsätt uppdatera!

3. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 8
    Denna tapet hos oss satt så in i Norden, så tapetborttagare hjälpte föga..

Kommer mera!

4. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 8
    Som en lite fortsättning till föregående inlägg gällande den gamla klassiska strukturtapeten Helsinki.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0212.jpg

Här har vi 2 st testmetoder igång. På den bakre väggen så har vi testat bredspackla hela väggen. Det gick inte, så det kan ni skippa att pröva. Problemet var att tapeten typ "bubblade" sig när spacklet torkade. På den främre väggen (vid trapphålet) så satte vi en gipsskiva, snabb och smidigt!

Jag lämnar väggarna för en stund och hoppar bakåt i tiden för att ge några före-bilder när vi just påbörjat arbetet med övervåningen.

IMG_6663.JPG

Golvet slipat, men i övrigt orörd övervåning. Denna spaljé rev vi fram när vi rev upp det rum som var på denna plats. Trots att vi rivit upp och fått in ljus på övervåningen gör trätak och helspaljé att det är rätt dunkelt ändå.

IMG_7505.JPG

Spaljén bortriven. Denna ska ersättas med halvhögt spaljé i vitt, vars modellnamn naturligtvis är Helsinki.

IMG_7506.JPG

Grundfärg på.

IMG_7962.JPG

Grundfärg + två lager takfärg och en helt annan känsla i rummet. En ny radiator och en tilluftsventil i vägg.

Som tur var så hade vi inte enbart Helsinki-tapet på övervåningen. Övriga tapeter gick faktiskt överlag bra att få bort genom att spruta på hett vatten och därefter jobba bort med tapetborttagningsverktyg.

IMG_7318.JPG

Här pågår tapetborttagning i ett av barnens rum.

IMG_7572.JPG

Samma vägg frigjord från tapet samt bredspacklad.

För er som läst tidigare inlägg i tråden vet att vi att flyttade runt en del saker i köket på nedervåningen. Exempelvis bytte vi plats på spisen. För att undvika onödiga 90-graders-svängar (skapar tryckfall och försvårar rensbarhet) på imkanalen valde jag att göra en ny förläggning av imkanalen genom övervåningen och upp på vind.

IMG_0263.jpg

Här har vi kanalen monterad och infäst. Återanvände den gamla isoleringen i möjligaste mån då ny isolering kostar många slantar.

IMG_7758.JPG

Inbyggd, gipsad och spacklad. Jag var lite orolig för hur den "bulan" skulle upplevas, men med lite taktisk inredning så har vi fått den att försvinna i rummet på ett bra sätt.

5. oskar.valta
    Renoverare · Nivå 8
    Planlösningen på övervåningen är sådan att det ligger tre sovrum på rad med fönster åt söder. I och med att vi har två barn så föll det sig således naturligt att de fick varsitt rum och vi har ett sovrum.

Som jag har pratat om tidigare var innerväggarna i detta hus verkligen minimalistiskt byggda med 45x30-reglar och en masonitskiva på vardera sida, d.v.s. plockepinnväggar med god lyhördhet. Därför blommade tanken upp i mitt huvud att åtgärda detta i samband med renoveringen. Tankarna landade slutligen i att vi byggde på innerväggarna i det mittersta sovrummet.

IMG_0211.jpg

Ena sovrumsväggen uppreglad med 70-reglar framför befintlig vägg.

IMG_0216.jpg

Andra sovrumsväggen uppreglad och isolerad.

IMG_0219.jpg

Körde OSB+gips likt nedervåningen på dessa väggar.

IMG_7563.JPG

Gipsat och spacklat och redo för tapetsering.

IMG_8098.JPG

Tapetsering pågår.

IMG_8309.JPG

Murstock samt befintliga platsbyggda garderober. Vi valde att renovera och behålla dessa. Slipade och målade, nya knoppar och magneter. Funkar utmärkt.

I mitt jobb har jag en del kontakter med olika folk inom byggnadsbranschen, bland annat har vi en akustiker på samma företag. Jag bad dem göra en simulering av den påbyggda väggen, och den motsvarar en vägg som man sätter mellan två stycken klassrum i en nybyggnation. Ljuden går naturligtvis andra vägar än genom väggen, men det dämpade ljudet markant.