Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Större om- och tillbyggnad 20-talshus, feedback önskas!

1. J
    Renoverare · Skåne · 3 503 inlägg
    Att ha vardagsrummet tycker jag I sig inte är något konstigt.

I och med att ni har glasverandan så kan det snarare ses som en osynlig korridor :)

Skafferi kom jag på också när jag tänkte på murstocken, ett trevligt inslag.

Nä trappan köper jag... Men är inte helt såld på den lilla hallen heller, får klura lite på den!

Hade även en tanke på att man kunnat dra in entrepartiet lite och få mer verandakänsla, med ett "skärmtak" utanför ☺️

2. J
    Renoverare · Skåne · 3 503 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image-6239031543309574901.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20220618_202117.jpg

En annan tanke som slog mig. Entrén blir förvisso större, men trappan ansluter nu till entrén där även wc är och vardagsrummet förblir mer ostört.

En annan vinst här är att vardagsrummet endast agerar Genomgångsrum för att komma till kök, källare och kontor. Troligen ganska lite spring om kvällarna.

Om kidsen (om sådana finns då förstås) kommer hem sent med en nyfunnen kärlek som man inte är redo att dela med familjen så kan dem även smyga upp lite försiktigt utan att de där pinsamma föräldrarna i vardagsrummet hinner få en syl i vädret :crysmile:

Redigerat 18 jun 20:29
  3. D
    Medlem · 65 inlägg

DerPontus

Medlem
    Ursäkta jag har missat dina sista svar!

Denna sista är en intressant lösning också, om man ska ha vardagsrummet där. Känns spontant balanserat. Två nackdelar är att ingen särskild kontakt finns med baksidan utom i köket samt att kontoret kanske blir så litet att det inte kan fungera även som extra sovrum om det kniper. Men jag ska rita upp det i skala och undersöka!

Den sista aspekten ska inte underskattas - är själv uppvuxen med trappa från kök som ledde till vardagsrum på övre våningen. Smyg komplett omöjligt alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.