Jag har denna Zigbee Smart Plug:
Jag ville sätta den "framför" en liten dator som matas med 12 V likspänning från en extern nätadapter typ "laptopladdare".
När jag bootade den första gången fick jag diverse märkliga fel, bland annat av typen "Inconsistency detected by ld.so". Vid andra försöket att boota nöp den i princip direkt med "XZ-compression data is corrupt". Något tredje försök blir det antagligen inte...
Är det någon som har erfarenhet av "Smart Plug" framför datorer? Har någon stött på liknande problem? Min enda teori är att pluggen på något sätt "sabbar" nätspänningen så rejält att den inte längre "duger" till datorn. Pluggen har funktion för bland annat effektmätning så på något sätt "blandar den sig i" matningen mer än enbart som ett rent relä.
Några teorier? Går detta att komma runt på något sätt? Är just denna plugg värdelös eller är det ett känt problem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ville sätta den "framför" en liten dator som matas med 12 V likspänning från en extern nätadapter typ "laptopladdare".
När jag bootade den första gången fick jag diverse märkliga fel, bland annat av typen "Inconsistency detected by ld.so". Vid andra försöket att boota nöp den i princip direkt med "XZ-compression data is corrupt". Något tredje försök blir det antagligen inte...
Är det någon som har erfarenhet av "Smart Plug" framför datorer? Har någon stött på liknande problem? Min enda teori är att pluggen på något sätt "sabbar" nätspänningen så rejält att den inte längre "duger" till datorn. Pluggen har funktion för bland annat effektmätning så på något sätt "blandar den sig i" matningen mer än enbart som ett rent relä.
Några teorier? Går detta att komma runt på något sätt? Är just denna plugg värdelös eller är det ett känt problem?
Det känns osannolikt att den skulle påverka spänningen på något vis? Det hade varit skillnad om det var en dimmerplugg.
Effektmätningen görs väl bara via ett shuntmotstånd och högohmig spänningsmätning. Borde inte påverka mer än en extra skarvsladd.
Effektmätningen görs väl bara via ett shuntmotstånd och högohmig spänningsmätning. Borde inte påverka mer än en extra skarvsladd.
Håller med, men vad är alternativet? Slumpen? Att en dator som varken före eller efter strulat det minsta vägrar att fungera vid de två försök jag gjort med pluggen? Naturligtvis möjligt men känns än mer osannolikt.useless skrev:
Apropå osannolika problem. Jag har en närmare 20 år gammal Waveman väggplugg 433 MHz. Switch, ingen dimmer.
Den har alltid fungerat klockrent och gör det fortfarande. Dock vägrade den fungera när jag försökte använda den ihop med en ljuskälla av typen "noname PRC G4 Led". Något i denna ljuskälla orsakade störningar som slog ut väggpluggen. Väldigt reproducerbart!
RF-störningar från dåligt designad elektronik som råkar hamna på t ex 433 MHz är nog inget ovanligt för billigt kinaskräp.
Men jag har som sagt var svårt att se dels att pluggen skulle generera ledningsburna störningar i någon större omfattning och dels att störningarna skulle ta sig igenom både nätaggregat och spänningsregulatorn i datorn.
Men jag har som sagt var svårt att se dels att pluggen skulle generera ledningsburna störningar i någon större omfattning och dels att störningarna skulle ta sig igenom både nätaggregat och spänningsregulatorn i datorn.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag fick problem med min USB-SSD som störde ut Wifi och Zigbee. Om du kan koppla disken via USB2 istället för USB3 (hur den nu är kopplad vet jag ju inte) så kan problemet magiskt lösas.Alfredo skrev:Jag har denna Zigbee Smart Plug:
[bild]
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag tror alltså att det är luftburna störningar på 2.4GHz...
Inget externt är inkopplat via USB. Internt sitter en SSD-disk. Jag har ingen aning om hur den exakt är inkopplad men den accessas på normalt sätt via /dev/sda.David Wallin skrev:
Datorn i fråga är den här. Den kan mycket väl vara ovanligt känslig för störningar. Ingen aning.