Byggahus.se

Störningar från solcellsanläggningar

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 276 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Elinstallatören uppmärksammar att solceller stör radiotrafiken.

Jag har länge noterat att vårt mobilabredband via 3G/4G fungerar allra bäst på kvällar eller när det är dåligt väder, flera hus runt om kring oss har de senaste åren satt upp solpaneler, är det möjligt att det har ett samband?

Enligt artikelserien verkar det främst vara solpaneler som saknar CE-märkning som orsakar störningar men även andra anläggningar verkar orsaka väldiga störningar.

Är det fler som har liknande upplevelser?

2. D
    Besserwisser · E · 14 690 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag skulle nig påstå att solcellspanelerna inte är en märkbar störkälla. Det är ”optimerare” och inverter som kan generera störningar. Främst ”optimerarna” tror jag. Panelerna blir sedan fina antenner för dessa störsändare.

• Laddar…
  3. K
    Självbyggare · Skåne · 2 276 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Sant, jag var nog otydlig. Precis som du skriver är det optimerarna som är störkällan och allt kablage blir som en stor antenn.

4. A
    Medlem · Stockholm · 1 124 inlägg

Arnodt

Medlem
    I ett vanlig solcellsanläggning har man inga effektoptimerare, eftersom det inte behövs och inte kan göra någon nytta. Då kan heller inte några sådana störa, eftersom det inte finns några.
    Däremot som nämns i tidskriften Elinstallatören där de ägnar SolarEdge system ett helt uppslag där det sitter en effektoptimerare kopplad till varenda solcellspanel, där påstår skribenten att SolarEdge effektoptimerarna kan störa. Sådana SolarEdge effektoptimerare används främst om det finns kärnskugga som under dagen vandrar över solcellspanelfältet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.