Byggahus.se

Störande mopedbuller!!!

1. janwide
    Medlem · Örebro · 1 359 inlägg

janwide

Medlem
    Bor i ett klassiskt villaområde. Nu när värmen kommit tillbringar folk mer tid ute och risken att man stör varandra ökar. Min son och hans polare är i moppeåldern och brukar få hänga vid vårt garage och meka med mopparna. Det startas och provkörs och genererar en del buller. Jag försöker hålla lite koll så att de inte väsnas för mycket och inte för sent. Jag tycker att det är kul att de har ett intresse och att de umgås men inser förstås att det blir en viss störning för grannarna. Jag har kollat lite med de närmsta grannarna som vi har kontakt med och de verkar tycka att det är okej.

Hur ser ni på detta? Är det okej med lite bullar eller är det helt oacceptabelt?

2. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Det beror på vad "lite buller" är. Ni kan tycka att det är inget problem, medans jag kan tycka att det är outhärdligt.
    Tvåtaktsmotorer har en förmåga att låta extra obehagligt.

Staffans

3. Bart
    Medlem · Uppland · 1 341 inlägg

Bart

Medlem
    Att leva låter ibland. Klart barnen ska hålla på med mopparna. Det är bildande. Du är en heder för föräldrar överallt som låter grabben och hans kompis få meka hos er och använda verktyg mm. Det finns alldeles för många tonåringar som bara sitter inne och hänger framför datorn.

4. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 301 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    E ju bara kul me lite ”liv” i området

vi alla har väl haft crossar mopeder när vi va små å ränt runt överallt dygnets alla tider..
    Får några år sen körde ja runt i vårat område me en KTM 450 EXC-R efter man pillat lite på den.. fram å tillbax även runt huset ibland.
    Den är numera såld å inte pga grannarna

nä låt dom små leva oxå..

ja hoppas mina kids kommer hålla till i vårat garage när den tiden kommer

• Laddar…
  5. A
    Anonym
    älskar bullar!;):D
    Svårt att säga om bullret förstås,inte för ofta och för sent,annars en bra sysselsättning,själv blev men jagad ibland av vissa i kvarteret på 145:e varvet utan ljuddämpare...:crysmile:

6. Cruzze
    Medlem · Sörmland · 312 inlägg

Cruzze

Medlem
    Håller med 100%. Det som dock kan vara känsligt är om det finns småbarn som behöver sova så nån sorts tapto är bra att ha då. Se dock till att ungarna håller trafikregler typ lyder skyltar och inte kör på trottoarer. Dumt att bjuda eventuella gnällspikar på.
    Höll själv på med moppar som ungdom och man har tillbaks mycket i vuxen ålder. Vi fick höra att tändsystemen störde radio och TV. Det var nog så men idag är det inget argument:D

7. M
    Renoverare · Norrköping · 552 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Är det inte för sent eller för tidigt så borde det inte vara ett problem

Är det nån granne med småbarn & man vill vara extra trevlig kollar man med dem när de har läggdags tid.
    är det typ 18-19 (el som mig 1930-2030) så uppskattas det om det inte tokmeckas och testas just då.
    Att bara åka hem / bort är helt ok. Det man vill är ju att ungarna ska somna så fort som möjlligt.
    Har en granne som just börjat köra moppe.
    De meckar på dagtid, på kvällstid åker den grabben bara förbi då han ska hem/till kompisar och det stör inte för öre.

8. T
    Medlem · Blekinge · 7 453 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Tycker du ska låta ungarna själv gå runt och prata med grannarna så att dom får en känsla för hänsysn och att det kan finnas folk som störs av oväsendet.

9. H
    Medlem · Sverige · 1 922 inlägg
    Visst buller får man räkna med, de håller väl inte på och varvar i timmar i stöten när som helst på dygnet.

Sedan gillar jag ju vissa typer av buller mer än annat... i synnerhet det vi själva genererar med noga optimerade små bensinare. Tex den trimmade gamla fina Partner-motorsågen låter ju helt underbart med sin rappa racing-karakteristik och blixtsnabba acceleration!

Gillar även det mustiga dragster-liknande ljudet från frugans Stihl FS131 när hon drar igång den, en 4mix-motor. Musik i mina öron :). Men det är ju oerhört kortvariga tider vi belastar grannarna med detta, effektiva maskiner så det tar en kvart-halvtimme som mest på villatomten.

• Laddar…
  10. M
    Renoverare · Norrköping · 552 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Det enda jag ser framför mig är detta

:crysmile:

11. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 085 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Upplever större problem med mopedbilar, då de gärna spelar hög musik med mycket bas, vilket sprider sig väl. Sen går de väldigt ”hårt” också då de ofta är 2-cylindriga dieslar.

Cred till dig som ändå hör efter med grannarna, även om de kanske står där med knutna nävar i byxfickan och säger att det är lugnt ;)

12. H
    Haha... underbart klipp helt galet!

Men ang TS fråga, bra att ha grannars upplevelse i åtanke det är viktigt. Det är främst när det är buller som pågår i många timmar och på tråkiga tider när folk vill ha litet lugn och ro som det blir bekymmer. Här kan gallskrikande ungar i grannskapet timme ut och timme in under fina sommarkvällar vara otroligt mer belastande än en kvarts motorsågande el dylikt mitt på dagen, det förstår nog alla.

13. R
    Medlem · Jönköpings län · 639 inlägg

RalleB

Medlem
    Jag och kompisarna mekade ofta hemma i föräldrarnas garage, först med mopeder och senare med crossar som vi körde runt på.

MEN vi fick också regler att följa om vi ville fortsätta använda garaget och meka.

Det var enkla regler som att i bostadsområden så kör man lugnt och försöker hålla ljudnivån nere.
    Speciellt på kvällarna/nätterna.

Gasa på fick man göra i skogen och utanför villakvarteren.

Hände väl dock nån gång att polisen var förbi när vi var som vildast med crossarna.
    Då var föräldrarna inte så glada men polisen hade ju aldrig själva sett oss utan det var nån granne som anmält.
    Så polisen sa mest att OM det nu var så att vi körde så var det olagligt men att OM man nu skulle få för sig att göra det så iallafall så skulle man köra lugnt och inte störa så mycket. :rofl:

Nuförtiden verkar dock respekten försvunnit och man kör som fan med mopedbilarna.
    Har inget emot ljudet men när man kör fort och utan respekt i villakvarteren där det finns småbarn så har jag inget problem att gå ut och skälla ut dessa ordentligt.

14. H
    Nyckelordet är: hänsyn. Detta oavsett vad det är för bullergenererande entiteter vi pratar om och som man måste ha kontroll över som ansvarig för sin del av grannsämjan; moppemotorer, röjsågar, motorsågar, skrikande ungar på hoppmatta eller i pool, gräsklippare etc.

Att belasta grannskapet med extrema bullernivåer under lång tid och under tillfällen när de flesta vill avnjuta en stunds lugn och ro är aldrig ok.

15. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 678 inlägg

MagHam

Husägare
    Är i samma situation. Min son fick moppekort för tre veckor sedan och det körs en hel del.
    Försöker prata med honom om att visa hänsyn och inte "terrorisera" samma plats för länge. Tycker inte om oljud själv så det "kommer naturligt" att förmedla det budskapet.
    Å andra sidan är det bättre att dom har ett intresse av motorer och trafik än att sitta framför datorn hela dagarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.