Byggahus.se

Störande ljus från ytterdörren direkt in i sovrummet

1. Hällvetet
    Husägare · 2018 · 507 inlägg

Hällvetet

Husägare
    Hejsan

har ett ilands problem...

mitt sovrum blir varmt på sommaren och därför vill jag ha sovrumsdörren öppen.

Men ytterdörren har ett ”fönster”, se bild.
    När morgonsolen kommer får jag allt ljus direkt i ansiktet.
    Det är mer störande än ni kan tro...

Har försökt få tag i någon mörkläggande rullgardin att sätta på dörren. Men det är svårt med måtten och kanske kommer se för taskigt ut.

har ni någon lösning på det här ”problemet”?

2. D
    Medlem · 21 inlägg

Droynas

Medlem
    Testa solskyddsfilm? Du vet sån som sätts på bilar ibland. Positivt är ju att det går att ta bort om det inte fungerar eller ser fult ut. .

3. Hällvetet

Hällvetet

Husägare
    testade sätta upp det på ett fönster i samma hall. Det blev ruggigt fult hehe, svårt att få till det snyggt

4. engs
    Medlem · Östergötland · 1 047 inlägg

engs

Medlem
    Finns en typ av gardinstång man kan spänna fast i dörröppningen (eller fönsteröppning). Dvs utan att borra/skruva. Den hänger då helt i dörröppningen och inte utanpå så att säga.

Svärmor har en sådan vid ytterdörren, mer mot kyla/drag så det är en ganska tung gardin den klarar hålla upp. Plockar då bort den sommartid utan spår, du borde kunna göra samma men tvärtom tänker jag.

• Laddar…
  5. A
    Medlem · Värmland · 267 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Ikeas motoriserade rullgardin går att ha på schema. Vi har en sådan i sovrummet som fungerar riktigt bra. Åker upp på automatik vid rätt klockslag. Olika tider på vardag och helg till exempel. Har inte testat själv, men det borde gå att få den att åka ned på kvällen på samma sätt. Då slipper man att vakna för tidigt på morgonen för att man glömde dra ner den.

• Laddar…
  6. Hällvetet

Hällvetet

Husägare
    bra tips!! :)

7. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 516 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Då är man verkligen fullblods-Volvoraggare, när man har solfilm till och med på ytterdörren :cool:!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.