Byggahus.se
R
Ser man på bilderna så framgår det att det är rent på djävelskap alternativt totalt empatilös person som bor där.

Idioten bor ju inte på balkongen, så varför inte flytta in ljusspektakelt in i lägenheten.

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Gäller det alla som bott i lägenheten.

R
?

MissMuffet skrev: Grannar flyttar och det kommer nya men samma problem består eftersom det är så populärt att lysa upp balkonger, i alla fall i min grannförening. Ibland har det gått att prata med den grannen grannen men flyttar en ny in och problemet uppstår på nytt.

J
Var en del gnäll i Falkenberg om nya belysningen på arenan.

• 630CA2BD-95D1-4337-8332-239F0BA63C57.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
jnse och 13 till
  • Laddar…
J jope84 skrev:
Vaf-n.. Där krävs grövre kaliber än tidigare föreslagna diabolos...

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J jope84 skrev:
Undra om solceller skulle kunna tillgodose det ljuset... :rofl:

• Haha
Martin_B
  • Laddar…
Undrar om det kan gå som fasadbelysning och således kan anses ha betydande inverkan på omgivningen?
Och med detta blir det bygglovspliktigt.
Se plan och byggförordningen kap. 6 paragraf 3a.

• Gilla
Tom12
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
Tack för din förståelse i alla fall.
Hoppas det löser sig för dig. :)

• Gilla
1
  • Laddar…
A AndersMårtensson skrev:
Kan du inte göra det till grannens problem genom att sätta upp speglar? :) Så fort han tänder sina lampor kommer ljuset att reflekteras tillbaks och om du du riktar dem så ljuset går in genom hans rutor, så borde ju problemet vara löst. Låt honom blända sigsjälv helt enkelt.

Tror även att ljuset reflekteras riktigt bra mot aluminiumfolie. Eventuellt kan du göra en liten hatt och demonstrativt sätta den på dig och gå omkring i köket, när grannen påbörjar sin ljusförorenande verksamhet.

Men det kanske TS redan ha prövat?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Jag uppmanar inte till något, bara tänker lite fritt.. dom där hade man kunna släcka med ett "diaboler".
Du menar två pinnar, ett snöre och ett gyro? Hur skulle det hjälpa muffet?

A
Joppa83 Joppa83 skrev:
Undrar om det kan gå som fasadbelysning och således kan anses ha betydande inverkan på omgivningen?
Och med detta blir det bygglovspliktigt.
Se plan och byggförordningen kap. 6 paragraf 3a.
Tack för tipset! :D Det ska jag kolla upp!(y)

A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Angående störande ljus så har jag en släkting vars grannes nylagda förzinkade plåttak fullständigt förstörde all vistelse i deras hus den ljusa årstiden. Solen speglades rakt in i vardagsrummet, köket och ett sovrum. Grannen fick lägga tjärpapp på hela ytan efter utlåtande från Miljö och Hälsa i kommunen. Vad jag förstod var det inga sura miner, bara att man inväntade ett officiellt beslut.
Så, det där med att sätta upp speglar för att ”skicka tillbaka ljuset” kan nog slå bakut.

(OBS! Det är inte samma ärende som avhandlades här på Byggahus, men ett identiskt.)
Tack för tipset men vet du vilken kommun detta hände i. Jag tror jag behöver något "prejudicerande" fall ang sljus för att min Miljöförvaltningen ens ska titta på frågan.

A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Aha, jag missuppfattade läget, jag tolkade det som att du inte fick tag på grannen, men enligt ovanstående är alltså problemet att de inte lyssnar på dig.
Nja ungefär. Det är lite av en genomgångslägenhet så de flesta bor inte där så länge. Grannen varierar men belysningen består, Eftersom det är så populärt i området och den nya ägare ser att det suttit lamor där sen tidigare så sätter nästa lägenhetsinnehavare upp samma lampor. Jag är nu inne på 4:e grannen på 3 år som satt upp starka lampor. Jag börjar bli lite trött på att detta upprepar sig så ofta.

A
C C_M_G skrev:
Att ta reda på vem som bor där och få tag på ett telefonnummer borde inte vara så svårt. Gå in på hitta.se och skriv in adressen, när du får upp sökresultatet så finns där möjlighet att kolla vilka som bor på just den adressen. Om du klickar dig in på namnen som dyker upp i listan så står det också vilket lägenhetsnummer personen bor på. Att sedan lista ut lägenhetsnumret till berörd lägenhet brukar inte vara så svårt, följ bara anvisningen nedan.

"De två första siffrorna anger vilket våningsplan bostaden ligger på. Entréplanet sätts till 10. Våningsplan ovanför entréplanet numreras 11, 12 etc. De två sista siffrorna anger bostadens placering inom våningsplanet. När man kommer upp till ett våningsplan, till exempel 11, börjar numreringen med 1101 vid den bostad som ligger till vänster om trappan och fortsätter medsols.

Lycka till!
Alla står inte på hitta.se eller eniro och står det något kan de vara gamla uppgifter beroende på hur personer väljer att flyttanmäla. Det tog mig också väldigt lång tid att klura ut hur många lägenheter det fanns på ett våningsplan.
Stort tack ändå för tipset med lägenhetsnumren. :D

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.