Hej! Tar upp en gammal tråd då jag har precis samma problem.
1. Min lägenhet är riktigt dumt byggd då sovrummet är vägg i vägg med köksskåp med högljudda köksluckor. Blir väckt 05 och det funkar inte för min sömn.
Tog du upp det med mitt bostadsbolag (FÖRBO) och fick svar att det är inte våra problem...???
2. Så jag har fått börja testa vad som funkar så jag kan lämna över detta till grannarna.
Att bara sätta upp några hårda filtdämpare funkar inte då et genererar ett annat typ av stör ljud som är mer "BOM" . Funderat på mer mjukare alternativ som bromsar upp luckan oh det blir fungerande. Tänker typ en bit svamp eller liknande. Dock ska det vara lätt för dom sätta upp så det blir av.
Riktigt tragiskt att inte Förbo vill hjälpa till med detta då det är deras fastighet och skåpsluckor. Borde finnas en förståelse för att utebliven sömn kan lätt bli ohälsa.
Har någon en ide kring detta?
Ibland är enkla saker inte alls enkla.
1. Min lägenhet är riktigt dumt byggd då sovrummet är vägg i vägg med köksskåp med högljudda köksluckor. Blir väckt 05 och det funkar inte för min sömn.
Tog du upp det med mitt bostadsbolag (FÖRBO) och fick svar att det är inte våra problem...???
2. Så jag har fått börja testa vad som funkar så jag kan lämna över detta till grannarna.
Att bara sätta upp några hårda filtdämpare funkar inte då et genererar ett annat typ av stör ljud som är mer "BOM" . Funderat på mer mjukare alternativ som bromsar upp luckan oh det blir fungerande. Tänker typ en bit svamp eller liknande. Dock ska det vara lätt för dom sätta upp så det blir av.
Riktigt tragiskt att inte Förbo vill hjälpa till med detta då det är deras fastighet och skåpsluckor. Borde finnas en förståelse för att utebliven sömn kan lätt bli ohälsa.
Har någon en ide kring detta?
Ibland är enkla saker inte alls enkla.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 942 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 942 inlägg
Har du prövat den här typen av luckdämpare: https://www.jemfix.se/luckdämpare/5100/9016089/
tycker såna gör nytta.
tycker såna gör nytta.
Bygg en ljudisolerande vägg?
Den behöver vara fristående från befintlig vägg. Inte nudda annat än med gummidämpning. Två eller tre lager gips av olika tjocklekar och uppskruvade i olika orientering mot befintlig vägg. Därefter isolering. Ju tyngre desto bättre. I alla fogar bör det va mjuk silikon. Finns special för ändamålet. Glömt vad de heter. I alla springor där det kan komma igenom vatten kommer ljudet igenom. Sen avsluta med två eller tre lager gips på samma sätt som innan. Så man gör i musikstudios. Kan ju dimensioneras ner om det inte är höga ljudnivåer utan bara störigt.
om det inte är stomljud via tak/golv så klart… då är det ju kört.
Den behöver vara fristående från befintlig vägg. Inte nudda annat än med gummidämpning. Två eller tre lager gips av olika tjocklekar och uppskruvade i olika orientering mot befintlig vägg. Därefter isolering. Ju tyngre desto bättre. I alla fogar bör det va mjuk silikon. Finns special för ändamålet. Glömt vad de heter. I alla springor där det kan komma igenom vatten kommer ljudet igenom. Sen avsluta med två eller tre lager gips på samma sätt som innan. Så man gör i musikstudios. Kan ju dimensioneras ner om det inte är höga ljudnivåer utan bara störigt.
om det inte är stomljud via tak/golv så klart… då är det ju kört.
Ett alternativ kan vara att du bygger en extra akustikvägg på din sida om väggen. Är planlösningen utformad på ett sådant sätt att detta vore möjligt?A Anders Ward skrev:
En akustikvägg kan exempelvis se ut enligt bild nedan. Det är mycket viktigt att det blir en distans till den lägenhetskiljande väggen och inte heller några glipor runt om väggen. Gällande stommen kan du med fördel använda särskilda akustikreglar (plåtreglar).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här lösningen föreskriver ofta akustiker i de projekt vi jobbar med. Exempelvis som i bild nedan, där en akustikvägg har byggts framför en betongvägg eftersom det finns en hiss på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: Såg att @Niclas Gustafsson svarade precis innan med samma idé. Våra inlägg kompletterar varandra.
Redigerat:
Öronproppar? Jag brukar sova med det i perioder då ljud stör min sömn om jag t ex jobbat natt. Man kan få riktigt schyssta för bråkdelen av vad en ljudisolerade vägg kostar. Skippa skumpropparna från biltema.
rekommenderar formgjutna från bellman och symfon sk. ”musikeröronproppar”. De är mjuka i silikon och formade efter ens eget öra. När man vant sig kan man ha dom i i timmar utan problem. Vanliga ger mig skavsår efter ett tag. en liten nackdel är att själva dämpningsmembranet är hårt, men de går absolut att sova med.Fulkemisten skrev:
Är det ett stort problem är enklaste lösningen att erbjuda sig gå dit och byta deras gångjärn, de lär själva njuta av tystnaden.
Kostar kanske ett par tusen om det är ett vanligt lägenhetskök och är rätt lätt att installera om du är händig.
Kostar kanske ett par tusen om det är ett vanligt lägenhetskök och är rätt lätt att installera om du är händig.