Byggahus.se

Störande dunsar ifrån granne, svårt att veta vilken granne?

1. A
    Medlem · 3 inlägg

Ann-Cathrine

Medlem
    Jag bor i lägenhet i hus om fyra våningar och därmed ett flertal grannar. Jag har under några månader störts av dels ljud från hårda fotsteg, dels dunkar och dunsar. Fotstegen tror jag mig veta var de kommer ifrån och grannen är redan tillsagd. Men dunsar och dunkar förekommer fortfarande och det märkliga är att jag inget hör av detta när jag går ut på varje enskilt våningsplan för att lyssna var ljudet kommer ifrån.

Jag har bott i fastigheten i 11 år och har inte märkt detta förrän kanske senaste halvåret varför jag inte tror på att det skulle vara ventilationstrummor eller liknande. Jag känner ofta vibrationer i samband med dunsarna och tänkte om det var någon granne som ev lagt in ett nytt golv utan tillräcklig isolering. Men när jag går ut i trapphuset så är det knäpptyst. Jag hör heller ingen TV/radio etc från grannarna utan enbart dessa dunsar och dunkar.

Finns något att göra för att ta reda på var ljudet kommer ifrån? Jag är själv inte byggkunnig och kan inte börja isolera men kanske enklare lösningar finns, t ex att sätta upp ljudisolerande gardin mot ytterdörren och liknande?

2. harry73
    bra på allt · Skåne · 12 889 inlägg

harry73

bra på allt
    Häng upp en lapp i tvättstugan där man snällt frågar grannarna om de hör samma sak och om de vet var det kommer ifrån?

3. M
    Husägare · Östergötland · 2 215 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Jag får känslan av att i Sverige tar man inte oljud i lägenhetshus på riktigt allvar, kanske för att om man stör sig på ljudet kan man ju "alltid" flytta till eget hus...

Bara ett draperi för dörren gör nog ingen större nytta tyvärr. Jag tittar mycket på ryska filmer och dramaserier och har noterat att det väldigt ofta är dubbla dörrar mellan lägenhet och trapphus och inte sällan är den inre belagd med något tjockt läderliknande, detta i hus som ser gamla och ruffiga ut utvändigt. Typ så här:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Dubbeldörr.jpg

4. Bart
    Medlem · Uppland · 1 269 inlägg

Bart

Medlem
    Men vad är oljud och vad är normalt ljud från vardagligt liv? Jag tycker att vi i Sverige är onödigt känsliga ofta för normala ljud som uppstår när man lever sitt liv. Alla lever sina liv olika dessutom, så man får kanske acceptera att det låter olika mycket från olika lägenheter. Med det sagt vet jag ju inte hur TS har det i sin lägenhet, det kanske är öronbedövande, men fotsteg, hur hårda de än är, kan knappast klassas som oljud.

Kanske bättre att bo högst upp och slippa en del ljud ovanifrån?

För att försöka svara på TS fråga om hur denne kan lokalisera ljudet så kan jag bara säga att det är svårt. Olika frekvenser fortplantar sig olika i olika sorters material. Tipset är att göra som du gör nu. Försök ta dig runt i huset och se var du hör ljuden, och var du inte gör det. Eller sätt upp en vänlig lapp om att du upplever detta och gärna vill få ett stopp på det.

5. M
    Medlem · 8 inlägg

Melindaasen

Medlem

Någon har kanske installerat en egen tvättmaskin/torktumlare och att denne inte står helt plant som gör att det dunkar/vibrerar?

• Laddar…
  6. G
    Medlem · 1 inlägg

Gustaf80

Medlem
    Det är förvisso en sen fortsättning på ämnet, men då det stämmer ruggigt väl med vad som sker i min bostad måste jag fråga hur det gick med det här. Fick du reda på varifrån dunsarna kom? Hur gjorde du? Vad var det som orsakade dunsarna? Kunde du få stopp på dunsarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.