Byggahus.se

Stöldmärkning DNA

1. T
    Självbyggare · Skåne · 2 800 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Har någon märkt sina verktyg med DNA-märkning?
    Upplever ni att det var prisvärt, får man en trygg känsla?
    Funderat på detta till verktygen som är dyrare än nån tusenlapp.

2. J
    Medlem · Skåne · 64 inlägg

johan_81

Medlem
    Jag köpte ett DNA-kit för ett tag sedan och märkte de saker av värde som vi har, inklusive dyrare elverktyg. Kitet kostade 429 kr och det tyckte jag att det kunde vara värt. Fördelen som jag ser det är att polisen relativt lätt kan spåra sakerna till rätt ägare om de skulle påträffa det som stöldgods någonstans. Dessutom medföljde massvis med dekaler så jag hoppas att det har en viss avskräckande effekt också. I kombination med andra åtgärder kanske det får en eventuell tjuv att välja ett annat hus istället.

• Laddar…
  3. varmkorv
    Medlem · Stockholm · 238 inlägg

varmkorv

Medlem
    Jag resonerar som ovan, bör vara lite avskräckande med DNA-dekaler på hus och bil. Om jag ändå skulle råka ut för stöld. Och polis skulle hitta stöldgods går det lätt att spåra varifrån godset är stulet. Vilket borde underlätta att döma förövarna. Och jag kanske får tillbaka mitt gods.

Har märkt viss utrustning på bilen. Datorer, klockor, smycken, barnvagn och dyrare maskiner hemma.

• Laddar…
  4. T

tompaah7503

Självbyggare
    Nån av er som hört om fall där man faktiskt fått tillbaks sitt stöldgods pga. DNA-märkningen?

5. J

johan_81

Medlem
    Jag var på ett grannsamverkansmöte där en representant från polisen deltog. Polisen berättade om ett exempel där målsägande i princip hade fått tillbaka godset i samband med att det beslagtogs från gärningsmannen. Om det var sant eller uppdiktat vet jag inte men det lät som att det är väsentligt enklare för polisen att lämna tillbaka godset om det är märkt eftersom de då lätt kan avgöra vem som äger det.

Jag gissar att man kan hitta andra exempel med mer traditionell stöldmärkning som gravering o.dyl.

• Laddar…
  6. T

tompaah7503

Självbyggare
    Låter förhoppningsfullt.
    Det jag sett tidigare är att polisen hållit i beslagtaget gods som bevismaterial så länge så det är i stort sett värdelöst när man får ut det igen (särskilt elektronik som åldras på ett par år).

Hur som helst var det ingen jättekostnad, runt 500 kr för ett paket som räcker till en del prylar.
    Får nog märka de dyrare verktygen i alla fall.

Tack för erfarenheter och tankar!

7. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 558 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Hur gör man den dagen man vill sälja något? Går det att regna över p nya ägaren?

• Laddar…
  8. T

tompaah7503

Självbyggare
    Bra fråga.. som köpare bör man få ta del av DNA-märkningens serienummer eller vad det nu är för nåt man har kopplat till märkningen. Samt skrivet kvitto på att man köpt dessa grejer, gärna med DNA-information och prylens serienummer. Blir de stulna och man polisanmäler hamnar de väl förhoppningsvis rätt om de hittas, även om de fortfarande är registrerade på den gamla ägaren. Fast säkert vet man ju inte alltid, polisen är rätt bra vimsig..

9. J

johan_81

Medlem
    Du fyller i en blankett och skickar in till företaget som administrerar databasen.
    http://media.smartwatersverige.se/2015/12/Byte-av-ägarskap_SmartWater_SW.pdf
    http://smartwatersverige.se/om-smartwater/vanliga-fragor/

Flaskan man får med räcker till MÅNGA grejor. Jag har märkt allt av värde hemma och den är fortfarande halvfull. Kan ju i och för sig också innebära att jag inte har så mycket av värde... :cry:

• Laddar…
  10. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 5 558 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Bra skäl till att köpa mer prylar?

Skriver man i databasen vad det är som bytt ägare då? Tänker att det är samma dnamärkning på allt och man bara köpt exv hyveln..

11. varmkorv
    Medlem · Stockholm · 238 inlägg

varmkorv

Medlem
    Jag har Smart DNA, när jag köpt kittet så loggade jag in och registrerade mig. Samt de saker jag märkt. Produktnamn och serienummer tror jag det var. Där kan man även markera att man sålt saker som är registrerade på ”sitt DNA”.

12. T

tompaah7503

Självbyggare
    Det slog mig en sak - kostar det något att ha sakerna registrerade? Årsavgift eller period på nåt sätt?

13. J

johan_81

Medlem
    För SmartWater fyller du i formuläret som jag länkade till så uppdaterar de databasen med vem som äger det aktuella objektet. Jag har aldrig gjort det själv, men jag antar att ett serienummer är bra att ha med.

Inte för SmartWater iallafall, kolla FAQ:en som jag länkade till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.