Byggahus.se

Stödmur??

1. P
    Medlem · 548 inlägg
    Är det så att en stödmur alltid skall vara på den sidan om tomtgränsen som ligger högre?
    Alltså är det den fastighets som ligger högre som har ansvar för att en stödmur byggs?
    Anledningen till att jag frågar är att kommunen har varit och mätt ut tomten inför en avstyckning.
    Och till min förvåning så ligger stödmur med tillhörande staket på min sida tomtgränsen. Min tomt ligger lägre.
    Och hur stor skall höjdskillnaden vara för att man skall kunna kräva en stödmur?

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Stödmur??

Som jag har förstått det så är det som du själv skiver, att stödmuren bör förläggas på den högre tomten. Dock finns undantag när någon gräver ur för att till exempel få sin tomt mer plan.

I praktiken tror jag att det oftast brukar vara så att man kommer överrens grannarna emellan.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 017 inlägg

hempularen

Moderator

Det handlar väl om varför muren behövs?

Förstår inte riktigt. Är det en befintlig mur, eller en mur som skall byggas?

Varför behövs den? Är det för att din tomt skall bli planare, eller är det för att man fyller ut granntomten?

Grundregeln är så vitt jag förstår, att den som förändrar markhöjden är ansvarig för att inte den egna tomten rasr in mot grannen, eller att inte grannens tomt rasar in till dig.

4. C
    Medlem · 117 inlägg

chili

Medlem

Om muren är relativt hög (är det en meter som gäller?) så krävs ju bygglov, och då finns ju bygglovshandlingarna hos kommunen. Om grannen begärt bygglov kan han ju inte gärna fått beiljat på din tomt utan att du känner till det. Vi har ett liknande probmle, men har inte fått tag på kommunen än så vi är inte heller helt hundra på vad som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.