Stödmur utan stöd

189 läst  1 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Nybörjare här och med husägandet.

Fråga: bygga stödmur, som det ser ut nu ska muren bygga längs med allmänna vägen. Där är en trottoarkant fast gjuten i cement. Den cementen har runnit in på min tomt så jag kan inte gräva djupare för att få ett dike för muren.

Började lägga mursten i murbruk men märker nu att marken lutar och resultatet blir att ju längre ner jag kommer ju mer murbruk behöver jag använda för att få det lodrätt.
    Min fråga är kommer stödmuren på 25m lång och 1m hög stå kvar när det sen fylls upp med grus och jord När det inte finns någon kant att längst ner som stöd?

Eller klarar sig muren ändå med bara grovbetong där det blir högre?

2. J
    Medlem · Nivå 7
    Det blir till att ankra den i botten samt att med den höjden ankra den in i slänten. Dubbas med min 16 armeringsjärn på varje meter rakt ner i backen , ca 50 cm . Upptill armeringsjärn som fästes i muren ca 30 cm ner och går rakt in i slänten och ankras bra upp med 30X30 cementplattor som järnet går igenom och kröks på baksidan, lämpligt att ankaret sitter min 1,5 metern in , klart beroende på hur slänten är

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: