Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stödmur/murblock i trädgård

1. M
    Medlem · 1 inlägg

Maffebygg

Medlem
    Hej på er!
    Jag planerar att mura upp en stödmur och är verkligen helt grön när de gäller mur/betong och allt vad det innebär. Nu har jag grävt ur ordentligt och väntar på makadam som jag ska fylla på och packa så jag får en bra grund, sedan tänkte jag lägga en dräneringslang ansluten till brunnen som finns i trädgården.

Hur som helst, mitt bekymmer uppstod nu när det närmar sig att börja mura/gjuta torktider och allt vad de innebär. Tanken var att lägga murblock finja fördel eco på tvären (fyllda med betong) och sedan mura på uppåt för att få en T/L form på muren. Men är lite stressad och behöver bli klar i någorlunda tid och funderar därför på om jag kan bygga hela muren enligt min tidigare konstruktion, fästa samtliga murblock med murbruk B och i efterhand när muren är klar, fylla upp blocken ovanifrån med grovbetong, och behöver jag isåfall armera den betongfyllningen? Räcker det att jag i hålen på murblocken kör ner armeringsjärn och sedan fyller på med betong eller måste armeringsjärnen fästas på något sätt?

tacksam för svar/hjälp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.