Byggahus.se

Stödmur bredvid väg

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Planerar att bygga en ca; 50-70cm hög stödmur längs med vår tomt för att väga upp en höjdskillnad mellan allmän väg (Innekvarter) och vår tomt. Låg trafik och mest bara vanliga personbilar. Konstruktionen skulle vara som på bilden men utan dränering. Räcker 30cm bärlager under? Behöver jag vara rädd för att jag underminerar vägen när jag gräver precis bredvid? Killen som ska gräva åt mig kände en oro där men jag har ju sett murar som gränsar mot väg förut? Och sen påtalar "min grävare" att det inte finns behov av makadam innanför muren mot jorden men överallt som jag läst så har man det. Är det av yttersta vikt eller ligger det inom kategorin "livrem och hängslor" :) ? Jag bor i Nybro några mil väster om Kalmar.
    Tack!
    Vänligen; Fredrik

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp.PNG

2. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Hej!
    För att mer konkret kunna bedöma frågorna så behöver vi veta mer om förutsättningarna.
    Vad finns det för material idag där muren ska sättas?
    Hur ny är vägen? Trasiga kanter/dålig bärighet idag?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Vägen är från mitten på 70-talet. Det är mitt inne i ett villakvarter där vi är sista kvarteret så det är mer eller mindre bara boende som kör där. Några direkta skador i vägen idag finns inte men kanterna är kanske inte de finaste. Bände jag med ett spett mot asfalten för att ta bort sliperserna som låg innan så höll inte asfalten. Kvalité för övrigt och bärighet har jag nog tyvärr inte kompetens att uttala mig om riktigt. Idag är det jord/gräsmatta bredvid som ska grävas bort. Området i sig är stenigt och väl dränerat. Flera i området som bott där sen husen var nya säger att man dränerade hela innekvarteret genom att gräva ur och fylla med sten. Så att få gräsmattan fin här kräver konstant vattning :(. Något mer jag kan delge?
    Tack för svar!
    Vänligen; Fredrik

4. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Då finns det ju en uppenbar risk att du underminerar vägen när ni börjar att gräva, vilket kanske kan sluta med att det behöver asfalteras på vägen efter uppförandet.

Det är att sätta en spade i jorden och se vad som finns där.
    30 cm bärlager är ju ganska normalt, men beroende på underlaget så kan det ju krävas mer.