Byggahus.se

Stödmur av slipers

1. naresjo
    Medlem · Örebro · 540 inlägg

naresjo

Medlem
    Har en tomt som sluttar en del, samt en gräsmatta som inte mår som den ska...
    Det kan visst vara lite svårt att växa i enbart LERA... :surprised:

Då har jag fått för mig att jag vill plana ut tomten och göra en stödmur av slipers.
    Tomten sluttar från 0 till ca 75 cm på 30 meter.
    Dock så är inte heller "tomtgränsen" rak, utan svänger en del, inte mycket men en del.
    Är det ändå möjligt att lägga slippers som stödmur?
    Andra tips om stödmur av slipers mottages tacksamt!!!

Vore även kul om någon kunde lägga upp någon bild så jag får lite inspiration.

2. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem
    Har själv blivit avrådd från slipers som pga alla gifter de innehåller kostar skjortan den dag man vill bli av med dem. Miljöfarligt avfall är inte direkt gratis att bli av med.

Det finns dock vanligt tryckimpregnerat timmer att köpa på byggvaruhusen.

Själv valde jag en stenmur modell Windsor istället. Enkla att lägga och går dessutom utmärkt att svänga.

3. R
    Medlem · Dalarna · 115 inlägg

Rozeman

Medlem
    Håller med jenfor. Vi monterade ner en stödmur av slipers för två år sedan, eller rättare sagt; det som var kvar av den. Slipersen var mer eller mindre uppätna av både myror och tidens tand. Vi satsade på en Windsor-mur i stället, både snyggt och rent!

4. A
    Medlem · Stockholm · 684 inlägg

alacs

Medlem
    jenfor och Rozeman - har ni bilder på era Windsor-murar? Vi är i tagen att bli av med vår slipersmur, och vet inte riktigt vad vi ska ersätta den med.

5. J

jenfor

Medlem
    Det här är en del av den nästan färdiga muren. Den skiftande färgen beror på att det just hade regnat.

• Laddar…
  6. A

alacs

Medlem
    Tack! Följdfråga blir då - hur stagar vi upp jorden när vi tar bort slipersen innan vi får dit muren, eller måste vi kanske gräva bort så mycket massa innanför slipersen tills vi tagit bort den och byggt upp muren? Förmodar det senare..

7. J

jenfor

Medlem
    Ja, ni måste ta bort ungefär 30 cm innanför muren för att underlätta arbetet. Muren bygger ju inåt typ 2-3 cm för varje sten.

8. A

alacs

Medlem
    jenfor - Ok, tack!

9. R
    Medlem · Dalarna · 115 inlägg

Rozeman

Medlem
    Alacs: Har haft "lite" problem med kameran, därav "kejsarens nya bilder" d.v.s. inga bilder. Vår mur är snarlik i storlek, både höjd och längd med Jenfors, dock är vår terra-färgad. När vi grävde ut för muren, blev det styvt 50cm både under och innaför som försvann.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.