Jag sökte själv rätt länge efter hur jag skulle få till vår mur för att passa in här med ett putsat hus från 30-talet och det närmsta jag kom var ”rappnemuren” - däremot har jag gjort den lite annorlunda vilket jag summerar här kommande dagar då det kanske är någon mer som går i liknande tankar.
Totalt blir den 16 meter och kostnaden landade inkl allt på 22000kr.
Kravet var stående stockar som i sin tur både ska gå i en böjning samt sågas likt en våg.
Tomten är sluttande åt 2 håll, framåt och åt sidan. Mot gräsmattan är höjden 40-70cm över stenläggningen.
Till stockar använde jag Furunäs 10x12cm som köptes av K-rauta.
Dessa grävs ner lika långt som dem sticker upp. Varannan meter fästs stolpen i en cementklump.
Jag använder 16cm skruv för att fästa alla i varandra vartefter jag lägger dit ny stock.
Varje del som går mot gräsmatta behandlas med kallasfalt Mataki.
Längst mur mot gräsmatta läggs platonmatta och tills slut monteras kantlist i gräsnivå.
I botten mot gräs läggs ett 110 dräneringsrör som är inlindat i fiberduk, kvalitet N2.
Då jag enbart har sand på detta djup så fyller jag tillbaka den efter stockarna är på plats, singel kommer inte användas.
slutgiltigt kommer muren gå ca 12cm över gräsmattan och stenläggning görs om/byggs ut mot muren för att bredda gången.
Känns inte färgen perfekt nästa sommar så impregnerar jag den då med brun färg i.
Totalt blir den 16 meter och kostnaden landade inkl allt på 22000kr.
Kravet var stående stockar som i sin tur både ska gå i en böjning samt sågas likt en våg.
Tomten är sluttande åt 2 håll, framåt och åt sidan. Mot gräsmattan är höjden 40-70cm över stenläggningen.
Till stockar använde jag Furunäs 10x12cm som köptes av K-rauta.
Dessa grävs ner lika långt som dem sticker upp. Varannan meter fästs stolpen i en cementklump.
Jag använder 16cm skruv för att fästa alla i varandra vartefter jag lägger dit ny stock.
Varje del som går mot gräsmatta behandlas med kallasfalt Mataki.
Längst mur mot gräsmatta läggs platonmatta och tills slut monteras kantlist i gräsnivå.
I botten mot gräs läggs ett 110 dräneringsrör som är inlindat i fiberduk, kvalitet N2.
Då jag enbart har sand på detta djup så fyller jag tillbaka den efter stockarna är på plats, singel kommer inte användas.
slutgiltigt kommer muren gå ca 12cm över gräsmattan och stenläggning görs om/byggs ut mot muren för att bredda gången.
Känns inte färgen perfekt nästa sommar så impregnerar jag den då med brun färg i.
Redigerat:
kul idé med den lilla bänken på slutet!L Liseberg skrev:Jag sökte själv rätt länge efter hur jag skulle få till vår mur för att passa in här med ett putsat hus från 30-talet och det närmsta jag kom var ”rappnemuren” - däremot har jag gjort den lite annorlunda vilket jag summerar här kommande dagar då det kanske är någon mer som går i liknande tankar.
Totalt blir den 16 meter och kostnaden landade inkl allt på 22000kr.
Kravet var stående stockar som i sin tur både ska gå i en böjning samt sågas likt en våg.
Tomten är sluttande åt 2 håll, framåt och åt sidan. Mot gräsmattan är höjden 40-70cm över stenläggningen.
Till stockar använde jag Furunäs 10x12cm som köptes av K-rauta.
Dessa grävs ner lika långt som dem sticker upp. Varannan meter fästs stolpen i en cementklump.
Jag använder 16cm skruv för att fästa alla i varandra vartefter jag lägger dit ny stock.
Varje del som går mot gräsmatta behandlas med kallasfalt Mataki.
Längst mur mot gräsmatta läggs platonmatta och tills slut monteras kantlist i gräsnivå.
I botten mot gräs läggs ett 110 dräneringsrör som är inlindat i fiberduk, kvalitet N2.
Då jag enbart har sand på detta djup så fyller jag tillbaka den efter stockarna är på plats, singel kommer inte användas.
slutgiltigt kommer muren gå ca 12cm över gräsmattan och stenläggning görs om/byggs ut mot muren för att bredda gången.
Känns inte färgen perfekt nästa sommar så impregnerar jag den då med brun färg i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar att göra i veckan är lite stenläggning samt såga början och slutet av muren. Därefter fyller jag baksidan med matjord, skär till platonmattan och sätter på en kantlist.
Hålet för plantering får en buxbom idag som nästa sommar kommer matcha en annan Entre som får ett par såna också.
Riktigt snyggt
Snyggt!
När vi köpte vår 50-tals sommarstuga hade den en uteplats belagd med träskivor, det höll förvånansvärt länge. Tror den var gjord av en gammal telefonstolpe sågad i skivor, så det var kanske Kreosot.
Fick lite samma känsla här.
När vi köpte vår 50-tals sommarstuga hade den en uteplats belagd med träskivor, det höll förvånansvärt länge. Tror den var gjord av en gammal telefonstolpe sågad i skivor, så det var kanske Kreosot.
Fick lite samma känsla här.
Snyggt!
Hur långt behöver ni driva ner dom?
Hur långt behöver ni driva ner dom?
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Ser bra ut. Det kommer att hålla länge som du byggt det också.L Liseberg skrev:Jag sökte själv rätt länge efter hur jag skulle få till vår mur för att passa in här med ett putsat hus från 30-talet och det närmsta jag kom var ”rappnemuren” - däremot har jag gjort den lite annorlunda vilket jag summerar här kommande dagar då det kanske är någon mer som går i liknande tankar.
Totalt blir den 16 meter och kostnaden landade inkl allt på 22000kr.
Kravet var stående stockar som i sin tur både ska gå i en böjning samt sågas likt en våg.
Tomten är sluttande åt 2 håll, framåt och åt sidan. Mot gräsmattan är höjden 40-70cm över stenläggningen.
Till stockar använde jag Furunäs 10x12cm som köptes av K-rauta.
Dessa grävs ner lika långt som dem sticker upp. Varannan meter fästs stolpen i en cementklump.
Jag använder 16cm skruv för att fästa alla i varandra vartefter jag lägger dit ny stock.
Varje del som går mot gräsmatta behandlas med kallasfalt Mataki.
Längst mur mot gräsmatta läggs platonmatta och tills slut monteras kantlist i gräsnivå.
I botten mot gräs läggs ett 110 dräneringsrör som är inlindat i fiberduk, kvalitet N2.
Då jag enbart har sand på detta djup så fyller jag tillbaka den efter stockarna är på plats, singel kommer inte användas.
slutgiltigt kommer muren gå ca 12cm över gräsmattan och stenläggning görs om/byggs ut mot muren för att bredda gången.
Känns inte färgen perfekt nästa sommar så impregnerar jag den då med brun färg i.
Hej,L Liseberg skrev:Jag sökte själv rätt länge efter hur jag skulle få till vår mur för att passa in här med ett putsat hus från 30-talet och det närmsta jag kom var ”rappnemuren” - däremot har jag gjort den lite annorlunda vilket jag summerar här kommande dagar då det kanske är någon mer som går i liknande tankar.
Totalt blir den 16 meter och kostnaden landade inkl allt på 22000kr.
Kravet var stående stockar som i sin tur både ska gå i en böjning samt sågas likt en våg.
Tomten är sluttande åt 2 håll, framåt och åt sidan. Mot gräsmattan är höjden 40-70cm över stenläggningen.
Till stockar använde jag Furunäs 10x12cm som köptes av K-rauta.
Dessa grävs ner lika långt som dem sticker upp. Varannan meter fästs stolpen i en cementklump.
Jag använder 16cm skruv för att fästa alla i varandra vartefter jag lägger dit ny stock.
Varje del som går mot gräsmatta behandlas med kallasfalt Mataki.
Längst mur mot gräsmatta läggs platonmatta och tills slut monteras kantlist i gräsnivå.
I botten mot gräs läggs ett 110 dräneringsrör som är inlindat i fiberduk, kvalitet N2.
Då jag enbart har sand på detta djup så fyller jag tillbaka den efter stockarna är på plats, singel kommer inte användas.
slutgiltigt kommer muren gå ca 12cm över gräsmattan och stenläggning görs om/byggs ut mot muren för att bredda gången.
Känns inte färgen perfekt nästa sommar så impregnerar jag den då med brun färg i.
Fint jobb.
I vår förortskommun (till Stockholm) får man inte bygglov för stödmur godkänt. Våra grannar ville göra en mot vår tomt, men fick nej. Höjd ca 60-80 cm. Anledningen är ev. att man vill ha ”naturliga” villatomter och då är inte stödmurar aktuellt. Nu sluttar vår lertomt ned mot deras garage…
Notera att inlägget innan var vid markkontakt!
En nergrävd där vatten kommer åt kortänden accelererar förruttnelsen avsevärt, & min gissning är ca 5 år.
Om du som däremot Liseberg gör skyddar från direkt väta så kan dom nog hålla 25+ år, men då får inte öppet vatten komma åt virket direkt & absolut inte underifrån!
/Jawen
En nergrävd där vatten kommer åt kortänden accelererar förruttnelsen avsevärt, & min gissning är ca 5 år.
Om du som däremot Liseberg gör skyddar från direkt väta så kan dom nog hålla 25+ år, men då får inte öppet vatten komma åt virket direkt & absolut inte underifrån!
/Jawen
Tack för ditt inlägg! En följdfråga på detta, ovansidan är avsågad och slipad vilket jag gissar gör den mer mottaglig för väta. Bör jag behandla dessa med något för att få dem att hålla längre?J jawen skrev:Notera att inlägget innan var vid markkontakt!
En nergrävd där vatten kommer åt kortänden accelererar förruttnelsen avsevärt, & min gissning är ca 5 år.
Om du som däremot Liseberg gör skyddar från direkt väta så kan dom nog hålla 25+ år, men då får inte öppet vatten komma åt virket direkt & absolut inte underifrån!
/Jawen
Hej,L Liseberg skrev:
Hittade detta dokument från Fyrås trä. De rekommenderar behandling 1-2 gånger per år för liknande mur.
https://www.fyrastra.se/core/files/Rappnemuren Steg för steg Ver2.pdf
Redigerat: