304 läst · 6 svar
304 läst
6 svar
Stödhylsa 21mm rör?
Behöver stödhylsa till gamla 21mm (ja, måttet stämmer) mjuka kopparrör men hittar bara för 22mm. Ska alltså ha på en klämringskoppling... Hur hade ni gjort? Skippat stödhylsa? Slipat ner en hylsa för 22mm?
Medlem
· Västernorrland
· 10 714 inlägg
Är det verkligen mjuka rör då? Gamla prisol typ då eller?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 250 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 250 inlägg
Stödhylsa för 21mm har jag aldrig sett.
Dimensionen är dessutom oerhört ovanlig, men den finns. Godset brukar vara lite tjockare än normalt dock.
Och om någon annan undrar hur man enklast går vidare med dessa 21mm rör är att använda 21x22 förminskning från Vatette med RSK: 1934337. Passa i valfri ände med en 22mm Vatette-koppling.
Jag har ett jobb sm ligger och väntar med just 21mm kopparrör.
Men där är planen att hårdlöda muffar och gå vidare med 22mm kopparör.
Dimensionen är dessutom oerhört ovanlig, men den finns. Godset brukar vara lite tjockare än normalt dock.
Och om någon annan undrar hur man enklast går vidare med dessa 21mm rör är att använda 21x22 förminskning från Vatette med RSK: 1934337. Passa i valfri ände med en 22mm Vatette-koppling.
Hade helst undvikit, för nära bjälklag och isoleringB BSOD skrev:
Nä, det är vanliga kopparör men som har blivit glödgade av lödning väldigt nära där jag vill skarva. Kopparören kanske även var mjuka från början, vet ej säkert.S Stefan1972 skrev:
Okej, yes, det är en sådan övergång mha förminskning jag beställt. Ska nog prova att försiktigt dra dit kopplingen utan stödhylsa och se om det håller tätt, vill verkligen inte löda pga brännbart runt omkringKrilleman skrev:Stödhylsa för 21mm har jag aldrig sett.
Redigerat: