7 473 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Stödmur mellan nyproduktioner, vems ansvar?
Sida 1 av 3
Hej! Vad gäller i följande scenario:
Två nyproducerade villor med nyligen finplanerade tomter med 1 meters nivåskillnad. Tomten med den lägre nivån har ansökt om bygglov för stödmur på sin sida av tomtgräns då ägarna till den övre nivån missade att ansöka om bygglov för muren i samband med husbygget.
Kostnaderna för att anlägga stödmuren delas lika mellan de båda grannarna.
Men vem ansvarar för muren om den skulle ge vika efter några år? Grannen på den högre nivån, då dennes massor/jordtryck orsakat skador på muren? Eller grannen på den lägre nivån då muren är placerad på dennes sida av tomtgräns?
Två nyproducerade villor med nyligen finplanerade tomter med 1 meters nivåskillnad. Tomten med den lägre nivån har ansökt om bygglov för stödmur på sin sida av tomtgräns då ägarna till den övre nivån missade att ansöka om bygglov för muren i samband med husbygget.
Kostnaderna för att anlägga stödmuren delas lika mellan de båda grannarna.
Men vem ansvarar för muren om den skulle ge vika efter några år? Grannen på den högre nivån, då dennes massor/jordtryck orsakat skador på muren? Eller grannen på den lägre nivån då muren är placerad på dennes sida av tomtgräns?
Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på skriva ett dokument som följer med huset vid ev. försäljning som klart och tydligt beskriver vem som ansvarar för skötsel och underhåll i framtiden. Och då vill jag ju såklart att det ska vara ”rätt” granne som ansvarar för muren.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Hur tänkte de på den lägre tomten att muren skulle utformas när de har en lägre tomt?
I detta fall skulle jag rekommendera att den som har den högre tomten ansöker och bygger muren på sin tomt. Den som har högre tomt kommer ju att inkräkta på den lägre om den lägre bygger på sin tomt och fyller ut mellan mur och tomter.
I detta fall skulle jag rekommendera att den som har den högre tomten ansöker och bygger muren på sin tomt. Den som har högre tomt kommer ju att inkräkta på den lägre om den lägre bygger på sin tomt och fyller ut mellan mur och tomter.
...och framförallt är det ju så att om det blir problem med muren i framtiden så ska det åtgärdas på den övre tomten, dvs som ansvaret ligger på den lägre tomten kan man inget göra ändå.
Det normala är att den högre tomten äger och ansvarar för muren. Så borde även detta göras.
Det normala är att den högre tomten äger och ansvarar för muren. Så borde även detta göras.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Kostnaden för att bygga den kan de naturligtvis dela om de vill.
Tanken var att innan finplaneringen av de båda tomterna va klara var att gemensamt göra muren. Men med tiden så har vi diskuterat ansvarsfrågan och vi har lite olika syn på det hela. Grannen på övre nivån menar på att muren står på vår sida om tomtgränsen, men precis som du säger så kan vi inte göra något åt deras massor på sin sida av gränsen.R Robert-san01 skrev:Hur tänkte de på den lägre tomten att muren skulle utformas när de har en lägre tomt?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Ställer ni muren på den lägre sidan är den din och du ansvara för den och jorden mellan muren och tomtgränsen. Övre grannen ansvarar för jorden från andra sidan till gräns.
Blir du och grannen eller nya grannen osams kan de i praktiken säga att du får sköta muren, eller ta bort gorden som ligger mot hans tomt.
Du hör kanske redan nu hur opraktiskt det är att sätta muren på den lägre tomten?
Blir du och grannen eller nya grannen osams kan de i praktiken säga att du får sköta muren, eller ta bort gorden som ligger mot hans tomt.
Du hör kanske redan nu hur opraktiskt det är att sätta muren på den lägre tomten?
Jag är helt med dig, kan man ”friskriva” sig från ansvar och låta grannen ha muren på vår sida (lägre nivå) men att de tar fullt ansvar för muren?MathiasS skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Låter väldigt opraktiskt ja, det är övre grannens intresse att muren är intakt, och borde vara deras ansvar. Jag hade heller inte velat vara beroende av en granne som kanske inte tar sitt ansvar och låter tomten ovan få sättningar eller liknande.R Robert-san01 skrev:Ställer ni muren på den lägre sidan är den din och du ansvara för den och jorden mellan muren och tomtgränsen. Övre grannen ansvarar för jorden från andra sidan till gräns.
Tacksam för alla svar! Vad är den bästa lösningen tycker ni? Att grannen ovan söker bygglov för mur på sin sida, eller servitut på lägre tomten? Någon annan vettig lösning? Vill undvika all drama och osämja då vi båda är relativt nyinflyttade.
I vår kommun krävs bygglov för mur över 50cm. Slänten som finns idag ligger precis i tomtgräns. Enda anledningen till att jag vill ha muren gjord nu är att kunna fortsätta vår finplanering med stenläggning mm.C C.Lundin skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Att grannen söker och ni erbjuder er att dela på kostnaden låter väl mycket grannvänligt. Han har ju alternativet att bygga och bekosta allt själv.Dvillan skrev: