2 157 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
stödmur med högt plank - bra kombination?
Jag måste bygga (gjuta) en stödmur mot grannens tomt pga den nivåskillnad det blivit mellan våra tomter, i samband med mitt nybygge.
Grannen vill ha ett högt plank, 180 cm, och hon tycker att det ska stå på själva stödmuren. Genom att man gjuter in plintar i stödmuren. Stödmuren kommer att variera i höjd från 30-65 cm och jag kommer nog lägga upp grus mot en del av muren, så hela kommer inte synas.
Jag är tveksam till grannens förslag till konstruktion, och oroar mig för risken att ett så högt plank utgör ett rejält vindfång och riskerar att skada/välta stödmuren. Är det inte bättre att placera plintarna strax intill muren istället?
Tacksam för synpunkter!
Grannen vill ha ett högt plank, 180 cm, och hon tycker att det ska stå på själva stödmuren. Genom att man gjuter in plintar i stödmuren. Stödmuren kommer att variera i höjd från 30-65 cm och jag kommer nog lägga upp grus mot en del av muren, så hela kommer inte synas.
Jag är tveksam till grannens förslag till konstruktion, och oroar mig för risken att ett så högt plank utgör ett rejält vindfång och riskerar att skada/välta stödmuren. Är det inte bättre att placera plintarna strax intill muren istället?
Tacksam för synpunkter!
Planket har lika mycket vindfång oavsett hur det sitter fast, så förankringen i marken måste vara lika stadig oavsett om det sitter i muren eller vid sidan av den.
givetvis har planken samma vindfång, men det är jag som har ansvar för stödmuren, och jag vill inte riskera att den rasar/välter, pga påverkan från planket.
Så planket är grannens alltså?
Isf är det lätt, planket får stå för sig självt! Bara grund för div misshälligheter annars.
Isf är det lätt, planket får stå för sig självt! Bara grund för div misshälligheter annars.
nja, planket blir gemensamt, men byggs på grannens initiativ och önskemål.
Hmm, det borde ju gå att bygga en mur som är tillräckligt kraftig för att hålla för planket.
Smaksak, mao.
Smaksak, mao.
Klicka här för att svara