Jag ska anlägga en stödmur (Megastone Mini), ca 50 cm hög. Vi har nu fått grävt ca 30-40 cm djupt och 60 cm brett. Jag har tre frågor:

1. Vi har fiberduk (markduk) som ska användas för att klä in bärlager (0-18) och dränering (8-12). Men var exakt lägger jag duken? I figuren har jag markerat med gult - blir det rätt? Ska det även ligga duk mellan bärlager och stenmjöl och dräneringslager?

2. Hur många centimeter jord (markerat i figuren) kan jag ha ovanpå dräneringen? Jag vill helst kunna plantera några (torktåliga) växter där, så ju mer destu bättre :) Det är mycket lerigt bakom muren men jag kan lägga på finare jord.

3. Muren kommer stå på mark som sluttar ganska mycket i längsled med muren. För att spara sten antar jag att första stenraden läggs trappvis; men hur gör man rent praktiskt? Då måste man lägga bärlagret i trappsteg, hur gör man med paddningen? Förstår ni vad jag menar? :)

• murskiss.JPG
Jo, markduken blir bra så, den är för att inte jorden skall blanda sig med annat material.
Du kan lägga på minst 30 cm jord, så du behöver inte ens bekymra dig om torktåliga växter så särskilt. Hade jag varit dig hade jag lagt och paddat bärlagret sluttande, sedan grävt (hackat) ut för dom stenarna som skall ligga "i" bärlagret.

Aha, tack för svaren! Kanon! Bara at hyra padda och börja arbeta, då... :)

Melkerberg skrev:
Jo, markduken blir bra så, den är för att inte jorden skall blanda sig med annat material.
Du kan lägga på minst 30 cm jord, så du behöver inte ens bekymra dig om torktåliga växter så särskilt. Hade jag varit dig hade jag lagt och paddat bärlagret sluttande, sedan grävt (hackat) ut för dom stenarna som skall ligga "i" bärlagret.
Verkligen bra tips! d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.