Ska bygga stödmur av byggtimmer 3-4 stockar hög och 4,5 m lång
hur grovt/fint behöver makadamen i botten vara ?
Behöver jag göra kors in i slänt för hålla upp den eller räcker det med armeringsjärn 40-50 cm ner i marken om det går är mycket sten ?

• Grävd slänt i trädgård vid husvägg för förberedelse av stödmursbygge av timmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul! Det håller. Ett tag.

Du behöver L-stöd (dyra). Har du tillgång till mycket sten skulle du kunna försöka dig på en murad mur. Men, den behöver vara ganska kraftig för att hålla. Och antagligen skulle du behöva en armerad kröning också och armering i mitten. Men det kan bli snyggt. Men det är jobbigt arbete med sten.

Är det din tomt till höger så skulle jag nog gräva ut lite mer. Känns tajt till (den dyra) byggnaden. Men jag ser ju att det är mycket jordmassor! Verkar högt. :(

Och så här. Det är inget som "håller upp en slänt". Det är bara en fråga om tid. L-stöd är ganska smarta eftersom de per definition inte kan "välta". Men, som sagt. De kostar en slant.

Är mycket sten i jorden upp i slänten eller trycker det på mer eller mindre med mycket Sten ?

Är 60-65cm högt

Det viktigaste är dränering, oberoende på typ av stöd/mur, för att få bort jordtrycket. Så grus bakom och under muren, sen någonstans för vattnet att ta vägen.

Sen så hade jag sett till att få till förankringar in i slänten. Kanske armeringsjärn inborrade i några rejäla stenar som sen är ankrade i "muren".

Kanske komplettera med Geonät.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.