Hej

Idag när jag skulle koppla om lite vatten upptäckte jag till min förfäran att mina 22mm stödhylsor inte passade de gamla rören. Efter mätning visade det sig att väggarna är 1.5mm tjocka.
Skulle alltså behöva stödhylsor med 19mm yttre diameter. Finns det, och om inte, hur skulle ett proffs göra?

Behövs stödhylsor vid så tjockt gods?

man behöver väl inte stödhylsor vid hårda rör överhuvudtaget. Mjuka 22mm rör finns väl knappast ?

Det säljs i alla fall 22mm stödhylsor så jag antar att de har nån form av existensberättigande.

I mitt fall så var jag ambitiös nog att svarva ner en stödhylsa lite så den passade. Antagligen onödigt men jag vågade inte chansa.

janwide
S Stefan1972 skrev:
man behöver väl inte stödhylsor vid hårda rör överhuvudtaget. Mjuka 22mm rör finns väl knappast ?
Det finns 22 mm prisolrör. De är mjuka och kräver stödhylsa.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Är det gamla 21 mm rör du har kanske?

A andersgrebin skrev:
Det säljs i alla fall 22mm stödhylsor så jag antar att de har nån form av existensberättigande.

I mitt fall så var jag ambitiös nog att svarva ner en stödhylsa lite så den passade. Antagligen onödigt men jag vågade inte chansa.
Du behöver bara se till att det är hårda rör du har så behövs inte hylsan.

janwide janwide skrev:
Det finns 22 mm prisolrör. De är mjuka och kräver stödhylsa.
aha där ser man, tänkte inte ens på prisolrör.

Krilleman
Det finns även 22x1,5mm stödhylsa utan att göra åverkan på annan variant...

Mässing stödhylsa för kopparrör, dimensionerad 22x1,5 mm, visad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
andersgrebin
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver bara se till att det är hårda rör du har så behövs inte hylsan.

Går det att på något lätt sätt mäta hårdheten? I mitt fall är det ett gammalt (50-tal?) rör och ganska nära en böj.

Krilleman Krilleman skrev:
Det finns även 22x1,5mm stödhylsa utan att göra åverkan på annan variant...

Där ser man. Kanske ska köpa på mig ett lager sådana...[/QUOTE]

M MagHam skrev:
Är det gamla 21 mm rör du har kanske?
Nej, definitivt 22mm. Däremot var varmvattnet 14.8mm och inte 15 som jag först trodde. Börjar förstå varför många föredrar nya hus...

A andersgrebin skrev:
Går det att på något lätt sätt mäta hårdheten? I mitt fall är det ett gammalt (50-tal?) rör och ganska nära en böj.
Så komplicerat behöver du inte göra det. Är det raka längder blank koppar och inte typen prisol med plasthölje eller kromade o.dyl särskilt så gamla som dina är det hårda typen. Du känner det enkelt med tex en polygrip i någon fri ände om det deformeras lätt. Stor skillnad på ett rör där du behöver hylsa eller inte.

I ditt fall finns möjligheten om du är nära böjen att det varit glödgat där för bockningen. Om det är så kan du tänka på att det går tillbaks åt det hårda hållet med åren. Men nu har du ju gjort din hylsa så inga problem oavsett.

GK100 GK100 skrev:
Så komplicerat behöver du inte göra det. Är det raka längder blank koppar och inte typen prisol med plasthölje eller kromade o.dyl särskilt så gamla som dina är det hårda typen. Du känner det enkelt med tex en polygrip i någon fri ände om det deformeras lätt. Stor skillnad på ett rör där du behöver hylsa eller inte.

I ditt fall finns möjligheten om du är nära böjen att det varit glödgat där för bockningen. Om det är så kan du tänka på att det går tillbaks åt det hårda hållet med åren. Men nu har du ju gjort din hylsa så inga problem oavsett.
Provade med polygrip på den avkapade delen och den är ganska mjuk faktiskt.

Avkapad kopparledning med polygrip-rester på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A andersgrebin skrev:
Provade med polygrip på den avkapade delen och den är ganska mjuk faktiskt.

[bild]
Ja där är du ju väldigt nära eller rättare i den glödgade delen som gjorts för bockningen så perfekt att du använde hylsa. Du kan ju jämföra om du har någon bit över där det inte är glödgat så känner du skillnaden en annan gång. Här kunde du ju enkelt se det på färgningen av röret också.

• Gilla
andersgrebin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.