Hej
Idag när jag skulle koppla om lite vatten upptäckte jag till min förfäran att mina 22mm stödhylsor inte passade de gamla rören. Efter mätning visade det sig att väggarna är 1.5mm tjocka.
Skulle alltså behöva stödhylsor med 19mm yttre diameter. Finns det, och om inte, hur skulle ett proffs göra?
Idag när jag skulle koppla om lite vatten upptäckte jag till min förfäran att mina 22mm stödhylsor inte passade de gamla rören. Efter mätning visade det sig att väggarna är 1.5mm tjocka.
Skulle alltså behöva stödhylsor med 19mm yttre diameter. Finns det, och om inte, hur skulle ett proffs göra?
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
man behöver väl inte stödhylsor vid hårda rör överhuvudtaget. Mjuka 22mm rör finns väl knappast ?
Det säljs i alla fall 22mm stödhylsor så jag antar att de har nån form av existensberättigande.
I mitt fall så var jag ambitiös nog att svarva ner en stödhylsa lite så den passade. Antagligen onödigt men jag vågade inte chansa.
I mitt fall så var jag ambitiös nog att svarva ner en stödhylsa lite så den passade. Antagligen onödigt men jag vågade inte chansa.
Du behöver bara se till att det är hårda rör du har så behövs inte hylsan.A andersgrebin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 696 inlägg
GK100 skrev:
Går det att på något lätt sätt mäta hårdheten? I mitt fall är det ett gammalt (50-tal?) rör och ganska nära en böj.
Krilleman skrev:
Där ser man. Kanske ska köpa på mig ett lager sådana...[/QUOTE]
Så komplicerat behöver du inte göra det. Är det raka längder blank koppar och inte typen prisol med plasthölje eller kromade o.dyl särskilt så gamla som dina är det hårda typen. Du känner det enkelt med tex en polygrip i någon fri ände om det deformeras lätt. Stor skillnad på ett rör där du behöver hylsa eller inte.A andersgrebin skrev:
I ditt fall finns möjligheten om du är nära böjen att det varit glödgat där för bockningen. Om det är så kan du tänka på att det går tillbaks åt det hårda hållet med åren. Men nu har du ju gjort din hylsa så inga problem oavsett.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Provade med polygrip på den avkapade delen och den är ganska mjuk faktiskt.GK100 skrev:
Så komplicerat behöver du inte göra det. Är det raka längder blank koppar och inte typen prisol med plasthölje eller kromade o.dyl särskilt så gamla som dina är det hårda typen. Du känner det enkelt med tex en polygrip i någon fri ände om det deformeras lätt. Stor skillnad på ett rör där du behöver hylsa eller inte.
I ditt fall finns möjligheten om du är nära böjen att det varit glödgat där för bockningen. Om det är så kan du tänka på att det går tillbaks åt det hårda hållet med åren. Men nu har du ju gjort din hylsa så inga problem oavsett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja där är du ju väldigt nära eller rättare i den glödgade delen som gjorts för bockningen så perfekt att du använde hylsa. Du kan ju jämföra om du har någon bit över där det inte är glödgat så känner du skillnaden en annan gång. Här kunde du ju enkelt se det på färgningen av röret också.A andersgrebin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden