Byggahus.se

Stockholm på tredje plats i världen för bostadsbubbla

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. mattiasp
    Moderator · Nivå 18
    Hur beräknas indexet?

• Svara
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag la till en mening nu som ger en fingervisning om hur de beräknar indexet:
    "I städerna där risken för en bostadsbubbla är som störst har huspriserna stigit med nästan 50 procent i genomsnitt sedan 2011. I andra finansiella centrum har priserna stigit med mindre än 15 procent. Skillnaden är inte proportionerlig i förhållande till lokal ekonomisk tillväxt och inflationstakt."

• Svara
  4. H
    Medlem Nivå 8
    Jag tycker det är märkligt att man inte tar in inflyttningen av folk med i beräkningen.

Om man jämför den procentuella ökningen av befolkningen i Stockholm/Sverige med de andra städerna/länderna så är jag övertygad om att det kommer att se väldigt annorlunda ut.
    Folk köper ju bostäder för att de behöver någonstans att bo!

Alla områden i Stockholm har ökat i pris, inte bara några få väldigt populära.

Men visst påverkar låg ränta och oviljan att flytta priserna.

• Svara
  5. Excel
    Husägare Nivå 9
    Jag är övertygad att det så småningom kommer gå åt skogen. Kombinera en återgång till normala räntenivåer, minskat ränteavdrag, bolånetak. Befolkningen kommer få lägga merparten av den diponibla inkomsten på räntor vilket renderar till lägre konsumtion och ökad arbetslöshet. Sen är snöbollen i rullning.... experterna ser inga risker i Sverige, det gör mig orolig på riktigt.

• Svara
  6. J
    Medlem Nivå 6
    Vad är normala räntenivåer med nuvarande och framtida förutsättningar i den alltmer globaliserade ekonomin?

• Svara
  7. Excel
    Husägare Nivå 9
    Globaliserat eller ej, Sverige sedan 80-talet har en öppen ekonomi. -0,5 i reporänta är inte normalt. Riksbanken har ju ett mål på 2% och där kommer vi så småningom om landa vare sig vi vill eller inte.

• Laddar…
    • Svara
  8. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Varför då? Ja, dvs det är så att vi har ett mål om 2% men vad är det som säger att vi skall uppnå det? "Normal" ränta ur ett längre historiskt perspektiv är just ca 2%, det är bara under nittonhundratalet (lite plus) som vi haft en onormalt hög ränta.

Sedan så är ju reporäntan inte så intressant nu när vi talar bolån eftersom ingen får låna till reporäntan. (Men det är iofs riktigt att om den går mycket över så blir det en intressantare investering.)

Nu har ju stora delar av västvärlden minusräntor och har haft under ganska lång tid, så vad är det som säger att det inte är "normalt". Vi lever inte i samma värld som vi gjorde i början av nittiotalet...

• Svara
  9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Kan vi inte studera japansk ekonomi?

De har väl haft en nolltillväxt-ekonomi i runt 20-25 år nu ...?

• Svara
  10. Excel
    Husägare Nivå 9
    Ja japans ekonomi, de har haft minusräntor bra länge. Sen har de en statsskuld på över 240% av BNP. (Grekland har 170%) det är off topic.

Vidhåller fortfarande att det kommer bli höjda räntor framöver och det blir en repris på 90-talets fastighetskris. De som har möjlighet bör amortera extra eller spara pengar därigenom förbättra balansräkningen.

• Svara
  11. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det handlar inte bara om räntenivåer men också om inflation

• Svara
  12. H
    Medlem Nivå 8
    Amortera för att rädda Sveriges ekonomi eller sin egen?

Faran enligt mig är inte att folk får gå från hus och hem för att de inte klarar av 7% ränta, (kravet när jag lånade sist)
    Faran är ju att folk tvingas dra ner på sin konsumtion, en mycket större del av den disponibla inkomsten hamnar i räntekostnader.

• Svara
  13. Excel
    Husägare Nivå 9
    Exakt

• Laddar…
    • Svara
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja lite offtopic är det, men inte helt.

Japans ekonomi har ju visat att detta med evig tillväxt och inflation inte är någon typ naturlag. Det kan tydligen stanna upp och landet går dessutom inte heller under av detta.
    Är det en sådan platå vi i Europa gått in i så kan räntor, inflation och tillväxt helt enkelt komma att ha nivåer nära noll mycket länge.

Jag säger inte att det är så, eller skulle förlita mig själv på det. Men en tanke i alla fall.

• Svara
  15. B
    Allvetare · Nivå 14
    Fara eller möjlighet? Vi konsumerar redan ca 1,6 gånger mer resurser varje år än vår planet klarar av, som bekant.

• Svara