Byggahus.se

Stillastående huspriser i december men många försäljningar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 296 inlägg
  2. Buford
    Medlem · 364 inlägg
    Viktigt att det fortsätter öka med sina 10%/år framöver också, så folk kan gå vidare i sina bostadskarriärer...

3. Appendix
    Medlem · 2 591 inlägg
    "Villapriserna ökade mest i Vallentuna med 29,0 procent, Österåker 20,1, Tyresö 19,2 Botkyrka 19,1 och Huddinge 18,7 procent."

Det finns så många faktorer att priserna på större boenden ökar nu.
    Jag har räknat upp dem tidigare. Men det vi ser nu är att man i många fall insett att det är trevligt att bo större, med större tomt.

Att säga att prisökningarna beror på "bostadskarriär" tyder på okunnighet och bitterhet.
    Det byggs helt enkelt inte tillräckligt samtidigt som folk generellt har mer i plånboken att lägga på boende.

Det kusliga med 2020 är att i min bekantskapskrets har folk aldrig haft det så bra som nu. Företagen har mer att göra än man hinner med. Distansarbete har gjort att fritiden ökat med 5-10 timmar i veckan. Samtidigt som kostnaderna minskar för pendling och luncher. Pengar man gärna lägger på ett nytt boende.
    Löneökningarna på 2% per år med noll i inflation gör mycket med. Och den lilla detaljen att du kan binda 5 år till 1,09 i boränta.

Det är dyra bostadspriser för hus. Men det har aldrig varit så billigt att bo.

4. Buford
    Medlem · 364 inlägg
    Jag är inte bitter, sitter själv i en nybyggd, nåja 2014, villa med strax över 1 miljon i lån. Det är jättebilligt. Men om någon ska kunna köpa mitt hus för x antal miljoner framöver så behövs ju kapital, om man inte tagit bort kravet på kontantinsats då såklart. Och kapital till en 5-miljonersvilla är inte många som sparar ihop till bara sådär. Utan de flesta har haft några goda år på bostadsmarknaden först. Vi får hoppas det fortsätter så, billigt att låna och ökande priser, så alla blir nöjda vinnare även i framtiden...