Byggahus.se

Stilettklackar i furugolv, hjälp!

1. G
    Medlem · 15 inlägg

Gumpan

Medlem
    Ja, så var nyårsafton över men vi har minnesmärken kvar i
    vårat furugolv. En utav gästerna bar skor med sylvassa klackar,
    så nu har vi små runda avtryck överallt på golvet.

Är det någon som har bra tips på hur man kan lösa detta? Kan man
    blötlägga trät så att det vidgar sig tillbaka?
    Hålen är säkert 2 mm, går det att slipa ner (golvet är i långa rejäla plank),
    och vad kan man räkna med för kostnad för att slipa ner ett golv?

Är jätte tacksam för lite dunder tips?

Maria

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Stilettklackar i furugolv, hjälp!

Lägg en pöl vatten på varje märke så skall du se att det har rest sig efter något dygn. Det kan vara lämpligt att såpskura hela golvet efteråt för det kan blir ringar efter vattnet. Hur som helst är det inga problem att "resa" märken så länge de är inpressade. Det är värre med repor.

Vem går med stilettklackar nuförtiden? Dessutom med kroppstyngden på själva klacken? :D

3. J
    Medlem · Stockholm · 343 inlägg

John77

Medlem

om du tar en fuktig trasa och lägger där du har märket på golvet och sedan stryker med strykjärn brukar skadan i träet försvinna omgående. Bäst är väl att bjuda hem stilettklacksgästen för att åtgärda skadan hon/han orsakat

4. S
    Medlem · 23 inlägg

Snickarnisse

Medlem

Reser sig träet även om ett sådant golv är lackat?? :-?

5. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 271 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det framgår ju faktiskt inte om Gumpans golv är oljat eller lackat. :-?
    Nä, lackat furugolv brukar inte vara så lätta att resa fibrerna på.

6. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

Hehe. Skulle nog se till att göra det när den skyldige av någon anledning var där o hälsade på så denne fick se resultatet av att ha stilettklackar inomhus. Det är ju i princip samma som att ha broddar på sig. Sen kan man ju låtsas om att man inte vet vem det var o säga att golvet blev förstört av nån som måste haft stilettklackar på sig inomhus. Bara för att få dem att tänka till litegrann.

Min åsikt är att man tar av sig skorna inomhus. Fattar inte folk det så tycker jag man kan säga till utan att skämmas. Iaf om skorna riskerar att förstöra golven

Men du kan försöka att blötlägga även om det är lackat. Lacken spricker ju runt gropen o där kan vatten då tränga in för att svälla upp inpressningen. Dock bör du testa på något mindre synligt ställe först då det kan vara svårt att få bort eventuella missfärgningar.

7. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Oj, det är ju väldigt modernt med stilettklackar!  :)

Att gå bort (särskilt på kalas) och INTE ha skor på sig anser jag vara ganska "ohyfsat"... Strumplästen/tofflor är mer privat och "mysläge", tycker jag. Å andra sidan tycker jag också att man som gäst borde försöka att anpassa sin gångstil eller sätta på sig skor som inte förstör känsliga trägolv.

Förstår att det inte är roligt med förstörda golv, dock kan man inte kräva av gäster att återställa golvet. Ännu värre är att få dem att skämmas över det inträffade. Det är inte värdparets uppgift att uppfostra dem...  ;)

I vilket fall skulle jag också prova att först blötlägga på ett mer osynligt ställe. Är det märken på väldigt många ställen så tycker jag alternativen är två; strunta i det och inse att golv är till för att gå på, eller slipa om allt och ge era gäster tofflor när de kommer på besök... (i alla fall bättre än att behöva strutta omkring i strumplästen  ;)).

Personligen har vi löst detta med att ha polerat granitgolv i alla sällskapsytor... Snyggt och praktiskt!

Hoppas det löser sig.

8. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

Hmm. Ohyfsat att gå på kalas utan skor?!
    Är man gäst hos någon så är det väl A och O att inte förstöra/grisa ned hos värden?! Det tycker då iaf jag är en viktigare punkt. Är det sen så att man vill ha skor på sig i någons hus är det ok OM: Skorna ska vara rena, inte färga av sig och ha sula som inte förstör/lämnar märken efter sig. I Sverige, speciellt vintertid är detta oftast inte möjligt med uteskor. Därför tycker jag isf att man ska ha skor med sig. Men dessa skor ska nuturligtvis inte lämna spår efter sig. Att anpassa gångstilen funkar inte tror jag. Speciellt inte vid festligare tillfällen. Det är lätt att glömma av/trampa snett.

Detta är inomhus i bostäder. En helt annan femma om det handlar om lokaler gjorda för utomhusskor.

Håller förövrigt med om att man ej kan kräva ersättning av gästen. Det är helt enkelt smällar man får ta. Jag tycker inte heller att man ska "uppfostra" dem eller få dem att skämmas. Men om nån är så korkad att man går omkring en kväll med stilettklackar som sjuker ned (2mm nedsjunk känns nog) så bör de få veta att det förstör trägolv. Men det är förståss svårt att säga detta utan att få dem att skämmas. Därför tycker jag man på något sätt bör uppmärksamma detta för dem. Att nämna det som 3:e person tycker iaf jag är minst utpekande.

Det är helt ok om gäster nöter golv. Inte att förstöra golv.

Det är iaf min åsikt.

9. A
    Medlem · 77 inlägg

anilov

Medlem

Om man är så dum att man har furugolv i sitt hem får man nog tåla klackmärken efter fester. Klart att man har högklackat på fest! Det är inte fest om man inte har högklackat (och nej, inte sjutton förstör jag mina högklackade skor genom att ha dem utomhus på vinter, det är de för fina för). :)
    Gå i strumplästen kan man ju inte göra om man har tunna strumpbyxor, de går sönder alldeles för fort då. Så den som har strumpbyxor i vardagslag, på arbetet, lär sig snart att alltid ha inneskor, även hemma.

10. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Om vi skulle fråga Magdalena Ribbing så misstänker jag att svaret blir att gästen får pejla läget med värden för att se vad som gäller. Jag hade inte bangat för att be en gäst ta av sig högklackat, speciellt inte då jag bara är 1,75 ;-).

Finns det egentligen något trägolv som klarar av högklackat utan några märken? Ek och valnöt är ju rätt hårda träslag jämfört med furu men det blir ändå mycket belastning på liten yta.

11. M
    Medlem · 83 inlägg

Mr_XXX

Medlem

Så du prioriterar att ha stilettklackar före att inte förstöra hos en gäst?! Ser hellre att värdens golv förstörs än att strumpbyxorna gör sönder?

Man får välja andra skor helt enkelt. Man kan oxo sätta en bit möbeltass under klacken så länge inte klacken är för extrem.

A och O är ändock att inte förstöra hos sin värd. I bostäder är golven oftast inte lika tåliga som i dedikerade samlings/festlokaler o detta bör man som gäst tänka på.

12. T
    Medlem · 197 inlägg

Tornhill

Medlem

Påminn mig om att aldrig bjuda hem dig.

/ Fredrik, som iofs inte har några furugolv

13. M
    Moderator · Västernorrland · 11 165 inlägg

Mats

Moderator

Beklagar men det blir ingen inbjudan hit heller. Mit 40 åriga trägolv värderar jag högre än en gäst som inte bryr sig om vilka skador han/hon vållar med flit

14. G
    Medlem · 238 inlägg

gojan

Medlem

Just detta är ju en aspekt som väldigt många "festfixare" glömmer bort när man kommer på att "ja, vi kan ju ha festen hemma hos oss". Ett normalt vardagsrumsgolv är ju på intet sätt gjort för att kunna agera dansgolv.

/Gojan

15. B
    Medlem · 24 inlägg

BlackDragon

Medlem

Nää siii saaaan, mej får du inte heller komma till. Förstöra fina golv på det sättet. :'(
    jag värdesätter oxå mitt golv högre än en sketen ohyfsad gäst, sånna klarar man sej utan. >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.