Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stihl rmi 632, hur smal kantsten kan jag använda för att slippa behöva köra trimmer?

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 782 inlägg

Grillen

Husägare
    Har haft min robotklippare i en månad ungefär och den fungerar hur bra som helst. Men nu står den avstängd pga att jag bygger ut altanen och ordnar några planteringsytor och ska sen dra om begränsningskabeln lite.

Men när jag ändå håller på så tänkte jag även lägga ned kantsten i nivå med gräsmattan i ytterkanten och även runt vissa öar/altanen/runt husväggen osv för att slippa använda trimmern i framtiden.

Men frågan är, hur bred marksten måste jag lägga ned för att min klippare ska gå över och klippa kanten på gräset Men ändå inte ta i hindret på andra sidan markstenen. Avståndet är ju 33cm eller något sådant enligt manualen till ett hinder, men om jag lägger en marksten som är 35x35cm och begränsningskabeln precis i kanten den så kommer den väl ändå lämna en yta gräs närmast kantstenen, eller tänker jag fel?

Någon här på forumet har väl förmodligen gjort något sånt här och fått det att fungera, så hur har ni gjort isf?

Eller klarar jag mig med en hel 35x35cm eller t om en halv 35x17.5cm som jag helst vill använda.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20220701-012210_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20220701-012136_Chrome.jpg

2. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 5 090 inlägg
    Har du handlat på Bernö(Gävle)? ;)

På Husqvarna kan man ju dels ställa hur mycket den åker över begränsningstråden, men annars lägger man ju den närmare kantstenen.
    Husqvarna säger typ 10 cm ifrån stenläggningar eller andra ytor i samma nivå där roboten kan åka ut över gräset :) Samma princip borde ju gå att tillämpa på Stihl.

Redigerat 1 jul 07:56
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.