Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stihl leveransproblem - ersättare?

1. hahalj
    Medlem · Västra Götaland · 1 601 inlägg

hahalj

Medlem
    Jaha, nu har man hamnat i den tråkiga situationen att den Stihl RMI 632 C man beställt inte kommer kunna levereras pga produktionsstopp orsakat av komponentbrist. Fick meddelande om detta nyss. De kan bara leverera modeller utan App-stöd, jämförbar modell skulle kunna vara RMI 632 (utan C alltså).

Så nu undrar jag, hur viktigt eller värdefullt är det att ha app-stöd? Varför vill man ha det? När jag valde modell var det mest för att denna var på kampanjpris till samma ordinariepris som den utan app-stöd.
    Och om man vill ha en robot med app-stöd, vilket fabrikat/modell ska man då välja som är jämförbar (<3200 kvm, 45% lutning, pris runt 20.000) ?
    Husqvarna 430X är jämförbar i prestanda men i dyraste laget.
    Och kommer Husqvarna kunna leverera? Prel i lager i juni. Komponentbristen drabbar ju allt och alla i nuläget (hustrun beställde bil, leverans mars 2023...).
    Har redan köpt Stihl's installationskit med 400 m kabel från annan leverantör, kan den användas med andra robotar av andra fabrikat?

Så många frågor det blev nu ...:worried:

Hur tycker ni här att man ska göra? App eller icke-app? Annat fabrikat?

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Skåne · 11 178 inlägg
    Kabel är inte lev.specifik. Så länge den leder ström så fungerar den.

Har kört i många år utan app-stöd. Dock har vi knåpa ihop ett eget system för start/stopp och indikering av klippstart och stopp. Så där finns en viss fördel att ha lite koll på klipparen, speciellt om man är borta under längre tid.

Gardena har klippare men något lägre pris än HQ, vet ej om de uppfyller dina kapacitetskrav.
    Till deras klippare finns app och "smart-system" för övervakning och styrning på distans.

3. hahalj

hahalj

Medlem
    Bra med kabeln iaf.
    Gardena största modell klarar 2000 kvm vad jag kan hitta. Ungefär samma prisläge. Men appen går bara via bluetooth? Och den klarar max 35%, har en jobbig tomt så det känns lite på gränsen...

4. E
    Har klipparmodellen även beteckning "smart" (blomsymbolen) så finns det styrning/övervakning på distans.

5. hahalj

hahalj

Medlem
    Ok.
    Men tror det blir för dåliga marginaler till mina 1200 kvm gräsyta och lutningar här och var som ligger nära eller över 35%.

6. E
    OK, då får du kanske vänta på din Stih eller skippa app-stödet.

7. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 120 inlägg

Finndjävel

Medlem
    App-stödet du talar om är väldigt viktigt för Ryssland och Kreml. Då kan dom hacka din klippare och använda den för att köra överbelastningsattacker emot myndighetssidor.

För klippresultatet spelar det ingen roll.

8. C
    Medlem · 12 674 inlägg
    Den värdefulla funktionen är att få en notis när den råkar ut för driftstopp. Möjligen att pausa den vid behov och se på kartan vart den stannat om man har stor tomt. Resten är enligt min åsikt onödigt lull-lull som man lika gärna kan göra direkt på klipparen. Inte ligger man i soffan på kvällarna och finjusterar klipphöjden på gräset.

• Laddar…
  9. hahalj

hahalj

Medlem
    Ah, ok. Så är det ju.

• Laddar…
  10. Axbard_89
    Husägare · Kristinehamn, Värmland · 210 inlägg

Axbard_89

Husägare
    Jag har sen några år tillbaka en STIHL RMI 632P (Utan app).

Det jag skulle fundera på om jag var du är:
    Vad ska du ha appen till?

På dessa modeller får du med en konsoldosa där du enkelt ställer in klippschema med mera. Jag vet inte vad appen ger för fördelar men gissar att det du kan göra manuellt kan du även göra i appen. Då layouten i inställningsmenyn är enkel så ser inte jag någon direkt fördel med appen.

11. hahalj

hahalj

Medlem
    Det är väl just i sådana fall när den fastnat som det kan vara bra att få veta.
    Klipphöjden justeras manuellt på Stihl.

12. C
    Medlem · 12 674 inlägg
    Ja, det är faktiskt en riktigt bra finess. Kom på ytterligare en sak som man som tur är inte fått anledning att utnyttja och det är GPS-spårningen om den blir stulen.

13. hahalj

hahalj

Medlem
    Tack för input, nä jag är inte alls övertygad om behovet av en app. Allt av betydelse går ju göra via den löstagbara konsolen.

14. hahalj

hahalj

Medlem
    Ja, det hamnar ju på fördel app-modellen då... attans vad svårt det blev.

15. hahalj

hahalj

Medlem
    Fick bli en RMI 632 PC, fanns på lager för omgående leverans hos annan återförsäljare. Kraftigare batteri, och därmed längre körtider, annars samma som 632 C.
    Fördelarna med app-stöd övervägde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.