Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Stiga Autoclip 125/127/325 felsökning

1. T
    Medlem · Norrbotten · 7 inlägg

Turbo6

Medlem
    Köpte min 127 förra helgen och satte igång den. Den gick några minuter varefter den stannade med felmeddellandet "Ingen signal" strax efter den backat ut ur laddstationen. Felsökte sedan själv 4-5h varefter jag gick till datorn och hittade det här fantastiska forumet. Där skrev Boltis om ett standardfel med defekta sändare hos vissa Stiga-klippare och det var helt rätt. Nu har jag fått ny sändare på garanti från Stiga vilket löste det problemet. Nu har emellertid nästa frågetecken dykt upp: Klipparen backar ut ur stationen, svänger höger och klipper tvärs området till den når tråden på andra sidan (lagd ovanpå marken). Då kör den lite för långt (20-30cm), börjar snurra runt runt varefter den larmar "Utanför område". Varför i herrans namn förstår den inte att backa därifrån den kom om den nu kört några cm för långt? Är den extremt känslig för gropar eller vad ? Klipparen verkar välbyggd med rejäl kniv och sånt jämfört med andra klippare i butiken men det vore ju himla bra om den fungerade rent tekniskt :)

2. T

Turbo6

Medlem

Fortsättning följer

Nu gick jag ut och fortsatte testerna.
    Från att ha kört en liten inhägnad på 2x3m där den ju körde utanför slingan så kopplade jag nu in en större med 100m omkrets. Klipparen är helt vild. Först börjar den med att rotera inne laddstället (inte backa som den ska) när jag tryckt på ON. Sedan efter total omstart en andra gång backar den ut, svänger höger, kör utanför bortre tråden, stannar och visar ibland "Ingen singal och ibland "Utanför gräns", snurrar runt runt och startar ibland t.o.m kniven trots att den är utanför området. Jag har trippelkollat att slingan går medurs och att den är rätt polvänd i laddstället. Det här är helt sjukt. Vi har en basstation för mobilnätet ca 100m från tomten. Annars ingen metall eller annan klippare i närheten. Kan mobilmasten störa ?

3. B
    Medlem · Halland · 160 inlägg

bjoma

Medlem
    Vet inte om 125/127/325 har samma beteende som 520. Dvs vid start så backar den ut, vrider åt höger x antal grader. Kör fram y cm och sedan synkar mot gränstråden. När jag installerade min (520) så råkade jag lägga tråden så att den vid synk-tillfället kunde stå på fel sida om tråden. Blev inte bra då och kunde uppföra sig ungefär som du beskriver. Säker på att din klippare står helt innanför slingan när den synkar? Blir det någon skillnad om du startar klipparen mitt på gräsmattan (istället för i laddstationen)?
    Tänkte först att laddstationen och klipparen kanske var inställda på olika kanaler. Men då borde den aldrig köra igång överhuvudtaget.

Att den fick för sig att snurra inne i laddstationen kan bero på att den inte hade riktig kontakt med laddplattorna? För du hade stängt av den med OFF och inte bara pausat antar jag.

4. T

Turbo6

Medlem

Mera info

Jag har spikrak tråd framför/bakom laddstationen så när klipparen väl backar går den bakåt ca 1m och styr sedan ut åt höger. Den är på rätt sida då.

Frågan om laddning tänkte jag också på när den vred sig i stationen men jag såg garanterat texten "Laddning pagar" innan den började vrida sig åt höger så nog borde den vetat var den var. Jag får känslan av att den trodde sig vara någonannanstans när jag manuellt burit hem den från mitten av gräsmattan med avstängd klippare. Nästa omstart med klipparen i laddstationen fungerade åter bra.

Nåväl, huvudbryet nu är att den efter att backat ur laddstationen kör utanför slingan på bortre sidan och där börjar snurra runt med pip och varningstext "Utanför gräns". Några gånger har den också visat "Ingen signal" men så fortsätter den utanför slingan en kort bit och den har t.o.m startat kniven. Sändaren i laddstationen måste definitivt ha varit trasig för efter sändarbytet fungerade ju resan tvärs över gräsmattan vilket den inte klarade före bytet.

Personligen misstänker jag en trasig sensor i klipparen. Den kör ju helt enkelt för långt över tråden. Sitter det inte en trådsensor både i fram och bakkant ? Ha rinte öppnat klipparen med tanke på garantin.

Var i kontakt med ÅF idag som ringde Stiga. Fick prata direkt med tekniker som sa att mottagarkortet i klipparen ska kollas att det inte lossnat och så ska programvaran uppdateras. Har lämnat den hos ÅF till nästa vecka. Har nu ägnat mer tid åt denna klippare än den tid jag ägnat åt gräsklippning tidigare i sommar. Jag är litet teknikfreak men undrar ändå "Är det värt detta krångel ....?". Jag tänkte få tid över till annat. MC:n i garaget väntar.

Förresten, är det verkligen meningen att klipparen ska ramma laddstationen? Med lilla slingan på 2x3m gick den runt några gånger med korrekta svängar vid tråden och då riktningen råkade bli rakt mot laddstationen så körde den på utan hejd i kollision. Det verkar ju inte så genomtänkt om laddstationen saknar "elektrisk spärrlinje"

m stnas när jag

5. J
    Medlem · Västra Götaland · 41 inlägg

JonasQ

Medlem
    Såg det här på YouTube... det kanske funkar? Hoppa fram till 36 sekunder...

[video=youtube;hK53eUgoLys]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hK53eUgoLys#t=36[/video]

• Laddar…
  6. T

Turbo6

Medlem
    Men tack !!! Det står inte något sånt i medföljande manual. Istället har jag läst någonstans att det var viktigt med rak tråd både före och efter laddstationen. Får man snirkla runt direkt på baksidan så där är det ju löst.

7. R
    Medlem · Kronoberg · 47 inlägg

Rydde1

Medlem
    Fick tillbaka min325: a igår....varit inne på uppgradering då den fastnat hela tiden, men efter nytt chassie o ny mjukvara funkar den som den ska, vilken skillnad!

8. Tokslut
    Medlem · Sthlm · 3 004 inlägg
    Du hade ju ingen "uppfångningsdragning" då va? 2 meter rakt in som du ser i filmen ovan. När klipparen kör över dessa saktas farten in avsevärt i ca 10 meter ;)

9. T

Turbo6

Medlem

Nu fungerar den !!!

Fick äntligen ÅF att ta in klipparen till verkstad under sen höst 2013.
    De öppnar den och hittar en avklippt kabel till främre sensors. Kabeln var visst klämd i i skarven under plastkåpan så det har antagligen skett redan i tillverkningen. Angående ramning av laddstationen så följde jag JonasQ's Youtube-tips med trådslingan på sidan om stationen och det fungerar bra. Tack för det!.
    Har också lagt ut uppfängningsslinga eller "kallelse" som manualen kallar det framför laddstationen så tar den ner farten om den kommer rakt på framifrån.
    Vet någon hur jag når menyn där man trimmar gånghastighet och bladvarvtal? Jag hade tipset förra sommaren och var in i den menyn men hittar det inte nu. Ställde ned hastigheten litet så den inte stör grannen med ljudet. Hörs knappt nu.

10. boltis
    Medlem · Skåne · 683 inlägg

boltis

Medlem
    Charge plus minus i en följd. Inte samtidigt..

11. T

Turbo6

Medlem
    Du var snabb !!!
    Hittade det just i annat inlägg. Kan ha varit ett från dig som är proffs på dessa klippare.
    Då bränner jag på med en till fråga:

Har en gräsremsa som är prick 1 m bred och 15m lång mellan staket och grusgång. Kan jag lägga tråden 30cm in på båda sidor fast det bara blir 40 cm emellan dem. Manualen säger att allt under 70cm blir stängt område. Kan lägga in kallelseslinga var 5:e meter så styr den väl upp rakt och tar ned farten ?

I övrigt önskar jag en trevlig sommar på altanen till alla robotklipparägare!

12. M
    Medlem · 1 inlägg

Martin Linderoth

Medlem
    hej !
    Jag har ett problem med min autoclip 127.
    den går iväg och börjar klippa men efter ett tag stannar den på plan mark och börjar pipa med felkoden "lyft".
    sen när jag startat om den så går den fram, backar tillbaka och snurrar ett 45 grader kör fram och tillbaka igen innan den snurrar 5 grader till och stannar och piper "lyft" igen. någon som vet vad man kan göra åt detta?
    den gick bättre i ca 4 veckor efter service.

13. boltis

boltis

Medlem
    Har du modellen som har sensorer i pivothjulen? Kontrollera att de två små hjulen under maskinen rullar som dom ska isf. Räknar inte maskinen rotationen på desamma ordentligt tror maskinen att den är just lyft. Toleransen för detta är även större efter en nyligen släppt uppdatering.

14. H
    Medlem · jönköping · 1 inlägg

hallernas

Medlem

Sänka varvtal på stiga 325

Hej! Någon som vet hur man sänker varvtalet på en stiga 325? Jag är inne i servicemenyn men där finansera valet att enable/disable blade high rpm!? Har jag missat något?

/Matthias

15. boltis

boltis

Medlem
    Blade high rpm är det enda alternativet du har gällande knivens hastighet. Om den ska varva upp hastigheten vid högre belastning eller ej. Är gräset välklippt rekommenderas att denna funktion är avaktiverad för att undvika irritation vid variation av varvtal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.