Jag har en Stiebel eltron vpl 13 luft/vatten värmepump. Den har slutat starta av sig själv och jag får inget felmeddelande utan det enda som händer är att vattnet i acktanken sjunker och inget händer. jag kan bryta strömmen och sätta på den igen då skuttar den igång och gör vattnet så varmt som det ska vara, sedan är det samma visa igen tills jag startar om den manuellt.

Någon som har någon ide om vad jag ska börja kolla på?

Jag får även fel meddelandet Ht/Lt tryckfel i bland, även då kan jag starta om den genom att bryta strömmen så startar den igen och gör vattnet varmt...

Hade en röris här som kollade igenom allt men hittade inga fel...
Vore supertacksam för hjälp...

Kan vara ett givarfel och när det inträffar så blockeras allt som en säkerhet. När det blir en Norsk resett så tappar elektroniken felanmälan och allt startar igen tills nästa fel indikeras. Kan vara en maxgivare eller om flödesgivare finns, ststnämda håller eda på att VP får ett flöde genom sig
En Stiebel, vilken typ/modell

Fast hög kondenseringstemperatur mot en stor acktank? Skulle prova att sänka temperaturen lite grann för att se om det blir bättre.

Tack för svar!! det är en wpl13 det gäller... det finns ju så många värden att justera, vilket värde är det jag ska testa att sänka?
väldigt tacksam för svaren.

Kan inte Stiebel Eltron, men temperaturen jag tänker på är alltså framledningstemperaturen till tanken.

Letat runt lite, det behövs något mer i info om den, finns det en skylt, med alla uppgifter på typ, serienummer e,t,c,

dom här skyltarna finns...

• Informationskylt för Stiebel Eltron-produkt visar typ, beställningsnummer och skyddsklass IP14B.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationsetikett för Stiebel Eltron värmepump med tekniska data såsom typ, kylmedel, volymström och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade manualen och schemat, men inte någon del med felmarkering, hur mycket vet du om el och läsa scheman. Det blir att söka och prova sig fram med att värm eller kyla givare i första hand. Det verkar som att det är slangar mellan inne och ute, dom äldre har en förmåga att sätta igen sig med magnetit ( järnförening ) En klassiker i VP-sammanhang och då får inte VP det flöde som den ska och larmar. Kan du kolla hur dom ser ut och har ventiler att stänga med, så är det bra.
https://www.stiebel-eltron.com/static/ste/docportal/manual/DM0000019025-hqy.pdf

Tack för svar och hjälp, jag är väl inte jätteerfaren med elscheman etc... Jag har en variant där allt står inomhus, med luft in/ut rör ut/in genom fasaden...kan det finnas igensatta rör ändå?

får kanske få hit en röris som kan kolla... är lite svårt att hitta någon som kan Siebel eltron, dom flesta suckar lite lätt och säger att dom inte har hundra koll men kan kolla på det ändå... det gör ju att det känns lite som. att kasta pengarna i sjön...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.