Byggahus.se

Sticksåg, kan inte välja vilken jag ska köpa

1. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem
    Jag måste skaffa mig en sticksåg, problemet är att jag inte kan bestämma vilken jag ska ha.

Har länge tänkt att köpa en Bosch blå (GST 85 PE) eller en Makita (4341FCT). Gemensamt för dessa är att de båda är så kallade raka modeller och att de är ganska dyra.

Jag tycker om det raka greppet pga att det är lättare att såga upp och ner med dem.

Men ibland blir man lite snål och funderar på en vanlig konsumentmodell dvs en bygel modell, tex Bosch grön (PST 650 PE).

Hjälp mig, vad ska jag välja? Har sökt på forumet men inte hittat något om sticksågar.

Mvh Common

2. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Re: Sticksåg, kan inte välja vilken jag ska köpa

Den raka modellen blir du nog mest nöjd med i längden.
    Antagligen blir du nog också nöjdare ju dyrare maskin du köper. Det krävs muskler och precision hos maskinen om den ska fungera bra. Det verkar som att med sticksågar är det extra påtagligt att man får vad man betalar för. Jag hade ihjäl en Biltema, en Rusta och en billig SKIL innan jag slog på stort.
    Själv har jag en Bosch GST 100CE och är mycket nöjd.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 486 inlägg

MathiasS

Medlem

Vill du ha en riktigt bra såg ska du glömma dom gröna modellerna från bosch. Dom funkar kanon för hobbybruk men står sig slätt mot den blåe 85an. Jag har själv kört slut på två gröna (toppmodellen) och i år ersatt dessa med en 85a och denna är fantastiskt bra. Jag är supernöjd. Förutom att formatet gör att sågen är lätt att hantera så är den mycket stabil och gör vinkelräta skär även i maximalt sågdjup.

Någon makita har jag inte provat men jag tror du kan vara säker på att även för oss lite mer intresserade hemmapulare så är skillnaderna mellan sågar på denna nivå försumbara. Det kan röra sig om saker som hur enkelt det är att byta kol i sågens elmotor.

Stark köprekommendation på 85an alltså - K-rauta har dessa till bra pris, cirka 1600spänn tror jag.

4. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Kolla också Hitatchi, DeWalt och Festo, dessa ligger i prisnivå som Makitan ungefär och är alla mycket bra maskiner.

Valet av maskin beror givetvis på vad du ska ha den till samt hur mycket du tror att du kommer att använda den.

Om det gäller ett helt bygge så skulle jag inte tveka att gå på en dyrare variant, det betalar sig oftast i slutänden i form av bättre resultat och ett snabbare utförande.

Min röris hade med sig sin egen B&D men den slängde han i ett hörn sen han fick låna min Festo ;D

5. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Jag liksom anade att jag skulle få dessa svaren... Känns som att den blir en GST 85 PE, ville bara få lite input från andra likasinnade.

Har bott i huset sedan i våras och nu börjar det bli dags att sätta igång och isolera och inreda övervåningen. Har klarat mig ganska bra utan sticksåg hittils, har iofs lånat en AEG (rak modell) av en kompis ibland. Men känner att det är dags att skaffa en egen nu.

Tack!

6. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 228 inlägg

Fasting65

Medlem

Hm, känner mej konstig som aldrig, aldrig tagit fram min sticksåg under bygget...hitills. Jo, en gång då tigersågen var utlånad, men det var en nödlösning.

Cirkelsåg och tigersåg däremot - de används dagligen.

7. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

har en PST 650 PE... den funkar ju (också dödat en biltema innan ;)

men bra sugen på en större modell, lite inne på dewalt spåret sen jag köpte gir från dem... (hur nöjd som helst)

sura är att maskineriet har börjat krångla i både stick och borr nu (bosch gröna)... måste prioritera borren då jag "klarar" mig utan sticksåg...

8. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Japp, trion maskinen, raka varianten.
    Mycket trevlig sak :)

9. H
    Medlem · 1 109 inlägg

Också enormt nöjd med GST 85 PE :D

10. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Det verkar som om 85:an är en av de mest använda sticksågarna bland snickare, den anses vara en riktig slitvarg. Säkert en kanonmaskin och den finns ju ibland till riktigt hyggliga priser.

Jag köpte nästan en sån, sen såg jag storebror 100 och sen fick jag en Festoolkatalog i näven. Då var det liksom kört ;D

11. H
    Medlem · 1 109 inlägg

Jag har också den jäkla katalogen >:(

12. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem

Tjena, hoppas att alla har haft en bra julhelg.

Tänkte bara säga att det blev en Bosch blå (GST 85 PE), efter några dagars flitigt användande kan jag bara säga att den är underbar.

Gott nytt år!

13. B
    Medlem · 89 inlägg

Boussard

Medlem

Jag gjorde snikvarianten, skulle in med kortlingar i hallväggen på annandag jul, stack ner till Clas Ohlson och köpte en för 199 kronor, det funkade det med. Det beror på vad man skall göra med den, jag lär ju inte tillverka ekstolar med den...

14. K
    Medlem · 266 inlägg

Ken

Medlem

Jag har en grön Bosch, den funkar bra, använder den inte så ofta. Jag undrar däremot om Clas Ohlsson och Rusta grejorna fungerar...jag vet att det är skräp, men ändå, hur kan man sälja en sticksåg för 69 kr?? (Rusta), dom måste ju trots allt fungera, i alla fall under garanti tiden...

• Laddar…
  15. S
    Medlem · 278 inlägg

sarpat

Medlem

lånade en blå bosch av en kompis när jag "förstorade" dörröppningarna inför de nya dörrarna som skulle in överallt, har aldrig jobbat så lätt o snyggt med andra maskiner...kommer inte ihåg modellnumret men den körde rätt igenom alltt, det gick nåt blad på sjutumsspikarna som sitter överallt i vårt 40-talshus men det var verkligen ett mindre problem...man får vad man betalar för...som vanligt!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.