Farsta_Birgit
Ska byta element. Det gamla elementet (220) har en fast stickpropp som är "smalare" än vanlig stickpropp.

Jag tänkte köpa en likadan stickpropp och sätta på mitt nya element (220) och använda samma "smala" eluttag som gamla elementet nyttjade.

Fråga. Vad heter denna typ av stickpropp och var kan jag köpa den?

• En hand som håller i en vit stickpropp med två stift framför ett eluttag vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad den stickproppen heter. Men det finns andra sätt att lösa det. Ett sätt är att byta dosan där det är anslutet. Då kan du köpa en ny dosa med stickpropp. Ett annat sätt som fungerar under förutsättning att det nya elementet är dubbelisolerat är att flytta över sladden från det gamla elementet.

A
Anslutningsdon och dosa tillhör produkten (det gamla elementet) och ska därför inte användas med det nya elementet om det nu inte råkar vara samma fabrikat och modell.
Den informationen framgår ej i tråden.

Till det nya ska medfölja alla saker som behövs plus instruktioner för drift och underhåll. Så det rätta är att läsa dessa instruktioner och göra som det är tänkt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Farsta_Birgit
A Avemo skrev:
Jag vet inte vad den stickproppen heter. Men det finns andra sätt att lösa det. Ett sätt är att byta dosan där det är anslutet. Då kan du köpa en ny dosa med stickpropp. Ett annat sätt som fungerar under förutsättning att det nya elementet är dubbelisolerat är att flytta över sladden från det gamla elementet.
Det enklaste verkar då att byta uttag. Så en kopplingsdosa - lämpligen en med IP44 förmodar jag (toalett). Då behöver jag inte tänka på om elementet är dubbelisolerat?

(det nya är Elelement ADAX Neo H 04 KWT vit 400W 230V)

Farsta_Birgit
A avh67f skrev:
Anslutningsdon och dosa tillhör produkten (det gamla elementet) och ska därför inte användas med det nya elementet om det nu inte råkar vara samma fabrikat och modell.
Den informationen framgår ej i tråden.

Till det nya ska medfölja alla saker som behövs plus instruktioner för drift och underhåll. Så det rätta är att läsa dessa instruktioner och göra som det är tänkt.
Elementen är olika fabrikat.

Det nya har vanlig stickropp som min initiala tanke var att byta till en stickpropp som på bilden och använda befintlig väggkontakt.

Men verkar som det enklaste är att byta vägguttaget till ett "vanligt" uttag?

Hur ser nuvarande uttaget ut?

Och hur ser nya stickproppen ut?

Farsta_Birgit Farsta_Birgit skrev:
Det enklaste verkar då att byta uttag. Så en kopplingsdosa - lämpligen en med IP44 förmodar jag (toalett). Då behöver jag inte tänka på om elementet är dubbelisolerat?

(det nya är Elelement ADAX Neo H 04 KWT vit 400W 230V)
Det är lite att tänka på ändå. Befintligt element är dubbelisolerat och behöver ingen jordanslutning. Om det nya elementet är jordat så måste du också kontrollera att jord finns framdraget. Finns några uttag i rummet? Är i så fall dessa jordade?

En toalett är inte ett våtrum. Så det måste inte vara IP44.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Farsta_Birgit
jarlh jarlh skrev:
Hur ser nuvarande uttaget ut?

Och hur ser nya stickproppen ut?
Nuvarande uttag syns på bilden tror jag.
Nya stickproppen är en standard stickpropp (jordad)

Farsta_Birgit
A Avemo skrev:
Det är lite att tänka på ändå. Befintligt element är dubbelisolerat och behöver ingen jordanslutning. Om det nya elementet är jordat så måste du också kontrollera att jord finns framdraget. Finns några uttag i rummet? Är i så fall dessa jordade?

En toalett är inte ett våtrum. Så det måste inte vara IP44.
Det finns annat uttag i rummet och ska kontrollera i påsk om det är jordat.

Farsta_Birgit Farsta_Birgit skrev:
Nya stickproppen är en standard stickpropp (jordad)
Verkar väldigt konstigt om den är jordad? Enligt manualen är radiatorn dubbelisolerad och ska inte jordas.
Har du någon bild på stickproppen?

Illustration av säkerhetsinstruktioner för Adax Neo H/Neo L radiator, visar att den är dubbelisolerad, ej jordad, samt varningar mot täckning och kontakt med vatten.

Redigerat:
Farsta_Birgit
useless useless skrev:
Verkar väldigt konstigt om den är jordad? Enligt manualen är radiatorn dubbelisilerad och ska inte jordas.
Har du någon bild på stickproppen?

[bild]
Är inte på plats där elementet befinner sig. Jag som har fel om manualen säger annat.

Om det är en jordad stickpropp förväntas ett jordat uttag.

Är den framdragna kabeln jordad är då nästa fråga.

Tycker att Adax brukar ha exakt den typen av kontakt som vi ser på bilden, men då för 400V. Hur deras 230V anslutningar ser ut vet jag inte. Är du helt säker på att nuvarande element verkligen är ett 230V element?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.