Byggahus.se

Stickkontakt "på rätt håll" annars funkar inte maskinen!?

1. K
    Medlem · 147 inlägg

Klass0n

Medlem
    Hej!

Ber om ursäkt för den otydliga rubriken.
    Jag har iaf. lånat en elektrisk stenkap över helgen. Den går på 230V, 2kW ska klara sig på 10A men med startströmmen kör jag den på 16.
    Men grejen är att när jag kopplar in den i min förlängningssladd funkar den bara med kontakten "åt ena hållet". Tar jag alltså ut kontakten vrider ett halvt varv så är den stendöd.
    Jag har aldrig varit med om detta innan, har någon lust att förklara hur detta kommer sig?

• Laddar…
  2. D
    Medlem · E · 26 385 inlägg
    Om maskinens ena pol är ansluten till jorden istället för ett av stiften så blir det så.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Ena ledaren är av i skarvsladden och du saknar jordfelsbrytare. Åtgärda båda bristerna.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · 147 inlägg

Klass0n

Medlem
    Tack för svar!
    Då fattar jag nästan :)

Är det vanligt att koppla så i en maskin?

5. D
    Hur tänker du då?

6. K
    Medlem · 147 inlägg

Klass0n

Medlem
    Nej skarvsladden är hel nog att köra alla andra maskiner oavsett håll på stickkontakt så jag ser ingen anledning till att den skulle vara trasig.

Finns även jordfelsbrytare i garaget.

7. D
    Om du har jordfelsbytare så stämmer inte min teori, den skulle lösa direkt.

8. T
    Medlem · 92 inlägg

Toye_

Medlem
    Hade en maskin inlämnad på jobbet för ett tag sedan med liknande problem. Har för mig säkringen gick om man stoppade in stickkontkten åt ena hållet. Kommer inte ihåg vad det var för maskin men kunden hade bytt en strömbrytare själv och kopplat fel märkte jag när jag felsökte.
    Skulle öppna och kolla elen i maskinen.

9. K
    Medlem · 147 inlägg

Klass0n

Medlem
    Visst hatar man när TS ställer en fråga och sen kommer med mer info som kanske var av vikt...

Jo för att förtydliga så har jag kopplat maskinen till 3fasuttaget via en 3fas till 230 adapter. Detta då 3fasen är den enda som har 16A säkring i garaget.
    Har det betydelse?

Jordfelsbrytare har löst ut och funkar men jag har aldrig provat om den även släcker 3fasuttaget. Får prova det imorgon.

10. D
    Medlem · Skåne · 95 inlägg

Daniel_M_

Medlem
    Funkar jordfelsbrytaren då?

11. K
    Medlem · 147 inlägg

Klass0n

Medlem
    Hade jag varit mer kunnig så hade det varit kul att skruva lite och kolla men man ska inse sina begränsningar och jag tror tyvärr inte att jag kommer bli mkt klokare om jag skruvar på den.
    Dessutom har jag hyrt den av ramirent så tror inte de blir så nöjda om de får tillbaka den i delar :)

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 161 inlägg

piko

Medlem
    Är 3-fas uttaget och adaptern rättkopplad?!

13. K
    Medlem · 147 inlägg

Klass0n

Medlem
    Vet inte vad jag ska svara på det.
    Det går att driva alla möjliga verktyg med adaptern.
    Betongblandaren, vinkelslip mm.

Mäter jag mellan 2 faser får jag 400V.
    Så ser inte vad som kan vara knas där, men har aldrig provat om jordfelsbrytaren bryter det uttaget.

14. T
    Medlem · 92 inlägg

Toye_

Medlem
    Kör den enkla felsökningen då. Byt ut en del i taget och se när felet försvinner. Testa med en annan förlängningskabel, och byt till ett annat uttag. Fast en sak åt gången så du kan bocka av dom misstänkta så att säga

15. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Börja med att slå av jordfelsbrytaren och se om uttaget blir spänningslöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.